تکرر ادرار در یائسگی

تکرار ادرار در دوران یائسگی یک اختلال متداول است که به دلیل نازک شدن مجاری ادراری و ضعیف‌شدن عضلات کف لگن ایجاد می‌شود. این وضعیت ممکن است باعث نشت کم و پراکنده ادرار گردد و به نشت کامل و دائمی محتویات مثانه منجر شود.

این اختلال بسیار متغیر است؛ زیرا می تواند به عادات غذایی نادرست بستگی داشته باشد، در حالی که یک رژیم غذایی متعادل می تواند علائم را کاهش دهد. اینکه چه رژیم غذایی و درمانی برای زنان یائسه‌ای که از بی اختیاری ادرار رنج می‌برند، اتخاذ کنند، موضوعی است که در این بخش به بررسی آن پرداخته‌ایم. برای آگاهی کامل از دلایل، علائم و درمان تکرر ادرار در یائسگی همراه ما باشید.

درمان تکرر ادرار در یائسگی

علت تکرر ادرار در یائسگی

به طور معمول، بی اختیاری در زنان به دلیل شلی عضلات یا رباط‌های کف لگن است، وضعیتی که اغلب در دوران بارداری رخ می‌دهد. برای آشنایی بیشتر توصیه می‌کنیم تا مقاله آشنایی با انواع اختلالات کف لگن و افتادگی مثانه را مطالعه فرمایید.

در زنان یائسه، ضعیف‌شدن عضلات کف لگن و نازک شدن مجاری ادراری دقیقاً ناشی از تغییرات هورمونی است، زیرا عملکرد تغذیه‌ای استروژن وجود ندارد. بی اختیاری ادرار گاهی اوقات علت اختلالات خلقی مانند افسردگی است که در دوران یائسگی مکرر است. همچنین مشکلاتی مانند عفونت واژن می‌تواند در هر سنی باعث تکرر ادرار در زنان شود.

پس از یائسگی، تجویز سیستمیک هورمون استروژن احتمال بی اختیاری ادرار استرسی را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، چنین تأثیری در درمان‌های استروژنی که به صورت موضعی از طریق واژینال اعمال می‌شوند، مشاهده نمی‌شود. استروژن واژن شکایاتی مانند خشکی واژن، درد واژن، درد مجرای ادرار، درد و سوزش در حین مقاربت را کاهش می‌دهد.

عوامل خطر مختلفی وجود دارند که می‌توانند بی‌اختیاری ادرار را تقویت یا تشدید کنند:

• داشتن حاملگی‌های متوالی
  • زایمان طبیعی
  • جراحی قبلی دستگاه ادراری تناسلی
  • رژیم غذایی نامتعادل
  • مصرف الکل و سیگارکشیدن

در عوض، یک رژیم غذایی متعادل که تمام مواد مغذی درشت و ریزمغذی لازم در دوران یائسگی را فراهم می‌کند و یک سبک زندگی مناسب به زنان کمک می‌کند تا علائم را کاهش دهند، حتی در کسانی که شرایطی مانند موارد ذکر شده دارند.

علائم تکرر ادرار در یائسگی

شایع‌ترین علائم بی اختیاری ادرار در دوران یائسگی، علائمی که باید به آنها بیشترین توجه را داشته باشید عبارت‌اند از:

• ادرار فوری، یعنی احساس ناگهانی این که دفع ادرار قریب‌الوقوع است، صرف نظر از مدت زمانی که از آخرین باری که به دستشویی رفتید و میزان نشت.
  • شب‌ادراری، یعنی نیاز مکرر به ادرارکردن در خواب شبانه؛
  • استرنگوریا، یعنی ادرار دردناک؛
  • پولاکیوری، یعنی افزایش تعداد دفعات ادرار (بیش از 7 بار در روز).
  • درد یا ناراحتی در ناحیه لگن و شکم.

این علائم اغلب با بی اختیاری ادرار همراه است، اما مختص زنان یائسه نیست و می تواند در هر سنی رخ دهد.

درمان تکرر ادرار در زنان یائسه

درمان  تکرر ادرار در یائسگی

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشکل را دست کم نگیرید که اغلب اتفاق میفتد. اولین اختلالات باید یک زنگ بیدارباش باشد. بنابراین مهم است که برای ارزیابی علل و شروع توانبخشی کف لگن با یک متخصص زنان تماس بگیرید که اگر به‌موقع انجام شود، می تواند نتایج عالی به همراه داشته باشد. بدیهی است که در جدی‌ترین موارد، متخصص می تواند درمان‌های دارویی یا جراحی احتمالی را پیشنهاد دهد.

درمان موضعی استروژن

اگر بیمار مبتلا به بی اختیاری ادرار دارای علائم آتروفی موضعی واژن باشد، می‌توان درمان موضعی استروژن را به درمان بی‌اختیاری ادرار اضافه کرد. با این حال، این هرگز نباید به این معنی باشد که به تنهایی برای درمان بی اختیاری ادرار کافی خواهد بود. فقط باید به عنوان درمان کمکی یا مکمل در نظر گرفته شود.

در درمان بی اختیاری ادرار، بسته به علت زمینه‌ای باید درمان فیزیکی، پزشکی یا جراحی انجام شود. علاوه بر این، درمان موضعی استروژن باید به درمان بی اختیاری ادرار در زنان یائسه اضافه شود، به خصوص اگر علائم بالینی آتروفی واژن وجود داشته باشد. ممکن است در درمان‌های سیستمیک نتایج بدتری ایجاد کند. درمان موضعی استروژن باید در بیماران علامت‌دار به عنوان درمان مکمل و کمکی در بی اختیاری استرسی ادرار اعمال شود.

همچنین بخوانید: هورمون درمانی یائسگی و هر آنچه باید بدانید!

ورزش‌هایی برای تقویت کف لگن

ورزش های کگل برای همه خانم‌ها توصیه می‌شود، حتی کسانی که بی اختیاری ادرار ندارند که بیش از هر چیز شامل انقباض و شل کردن کف لگن به‌منظور تقویت آن است. آنها آسان هستند و در هر کجا که هستید قابل‌انجام هستند، از متخصص زنان خود بخواهید نحوه انجام آنها را توضیح دهد.

رژیم غذایی مناسب

یک اشتباهی که بسیاری از خانم‌ها مرتکب آن می‌شوند این است که معتقدند با کاهش مایعات مصرفی، بی اختیاری ادرار نیز کاهش می‌یابد. بدن ما به هیدراتاسیون مناسب (حداقل 1.5 لیتر مایعات در روز) نیاز دارد که حتی در صورت از دست دادن ادرار غیرارادی باید تضمین شود، زیرا کاهش شدید آب می تواند تحریک مثانه را تسهیل کند و در نتیجه علائم را بدتر کند.

با این حال، بدیهی است که نباید در مصرف نوشیدنی‌ها اغراق کنید و نباید مایعات مصرفی خود را در ساعات عصر متمرکز کنید. اگر کل مایعات دریافتی را به طور مساوی، به مقدار کم، در طول روز توزیع کنید، از نوشیدن نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید دیگر نگران مشکلات ادراری ناشی از آب مایعات نخواهید بود.

در عوض، از مصرف الکل خودداری کنید؛ زیرا الکل باعث کم آبی و افزایش مقدار ادرار می‌شود، بنابراین نیاز به دستشویی رفتن نیز وجود دارد. همچنین از قهوه، چای، نوشابه‌های انرژی‌زا و سایر نوشیدنی‌هایی که حاوی محرک‌هایی مانند کافئین هستند، خودداری کنید، زیرا می‌توانند به عنوان ادرارآور عمل کرده و باعث تحریک عضله مثانه شوند.

چه غذاهایی برای بی اختیاری ادرار توصیه نمی‌شود؟

شیرینی‌های صنعتی یا خانگی باید از مصرف خودداری شود یا در هر صورت در حد اعتدال مصرف شود، مانند:

• تارت‌های خامه‌ای یا کیک‌های پر از خامه
  • شیرینی، شکلات، شیرینی
  • بیسکویت، فقط فکر کنید که 5 بیسکویت کلاسیک حاوی بیش از 250 کالری است.
  • تنقلات
  • بستنی‌ها، چه خامه‌ای و چه میوه‌ای، زیرا حاوی مقدار زیادی شکر هستند.
  • نوشابه‌های غیرالکلی، مانند برخی از اسانس‌های غیرالکلی، کولا یا پرتقال و آب‌میوه‌ها.
  • میزان قند اضافه شده در این محصولات نه تنها عامل اصلی افزایش وزن و تغییرات قند خون است، بلکه دیواره مثانه را نیز تحریک می‌کند.

البته همه قندها برای شما مضر نیستند. قندها یا کربوهیدرات‌های پیچیده؛ مانند نان، ماکارونی، برنج، جو، غلات و انواع دیگر غلات را می‌توان به مقدار مناسب مصرف کرد و بهتر است آن‌ها را کامل یا حداقل در طول هفته، نیمی از آرد کامل و نصف آن مصرف کرد.

تکرر ادرار در یائسگی

آموزش مجدد کف لگن در دوران یائسگی: تکنیک‌ها و تمرینات

توانبخشی عضلات لگن شامل تمرینات کگل است که شامل انقباضات ارادی خاص برای تمرین عضلات پرینه است و بیش از همه در زمینه فیزیوکینزی تراپی انجام می‌شود.

این آموزش مخصوصاً برای کسانی که از بی اختیاری ناشی از استرس رنج می‌برند که همراه با تلاش، مانند هنگام عطسه، سرفه، خندیدن، در حین ورزش یا فعالیت جنسی رخ می‌دهد، مناسب است.

اغلب تمرینات کگل نیز با بیوفیدبک، یک تکنیک توانبخشی که به شما امکان می‌دهد انقباضات عضلانی را در طول تمرین اندازه‌گیری کنید.

در نهایت، توانبخشی کف لگن در دوران یائسگی نیز می تواند از طریق تحریک الکتریکی انجام شود که به شما امکان می‌دهد قدرت و توان عضلانی بیشتری ایجاد کنید.

با قراردادن الکترودهای کوچک در واژن، تحریک جزئی ماهیچه‌ها از طریق تکانه‌های الکتریکی ایجاد می‌شود که بافت‌ها را به انقباض و شل‌شدن وادار می‌کند.

جراحی تکرر ادرار

برای درمان تکرر ادرار در زنان، جراحان به طور کلی از دو روش جراحی مختلف استفاده می کنند:

• کولپوسسپانسیون برچ
  • جراحی TVT (نوار ترانس واژینال)

هر دو روش بسته به شرایط و علائم بیمار انتخاب می‌شوند.

برچ کولپوسسپانسیون

کولپوسوسپانسیون برچ یک روش جراحی پرکاربرد برای تسکین تکرر ادرار است. در این روش، جراح یک برش کوچک در شکم و لایه‌ای از بافت ایجاد می‌کند که از بافت همبند که ماهیچه‌های مجاری ادراری به آن متصل هستند، حمایت می‌کند. این لایه مجرای ادرار را در جای خود نگه می‌دارد تا از نشت ادرار جلوگیری کند.

جراحی TVT

جراحی TVT نیز یک روش رایج برای درمان بی اختیاری ادرار است. در این روش، متخصص زنان برش کوچکی در دیواره واژن ایجاد می‌کند و نوار مخصوصی را از زیر مجرای ادرار می‌گذراند و یک سیستم خود سفت شونده ایجاد می‌کند. این نوار مجرای ادرار را به‌درستی قرار می‌دهد تا از نشت ادرار جلوگیری کند.

دوره بعد از عمل

هر دو روش جراحی معمولاً در عرض چند ساعت کامل می‌شوند و بیماران معمولاً در همان روز مرخص می‌شوند. در دوره پس از عمل، رعایت برخی توصیه‌های ساده برای تسریع روند بهبودی برای بیماران مهم است. به عنوان مثال، آنها باید از بلندکردن وسایل سنگین و ورزش اجتناب کنند، آب کافی بنوشند و قوانین بهداشتی را رعایت کنند.

امروزه جراحی‌های بی‌اختیاری ادرار در زنان یک عمل بسیار رایج است و نتایج تا حد زیادی موفقیت‌آمیز دارد. با این حال، مانند هر روش جراحی، این جراحی‌ها دارای خطراتی هستند؛ بنابراین ارزیابی مزایا و معایب و انتخاب بهترین گزینه قبل از جراحی برای بیماران مهم است.

به یاد داشته باشید، بی اختیاری ادرار ممکن است ناراحتی باشد که زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد، اما به لطف روش‌های جراحی موجود امروزه می‌توان از شر این مشکل خلاص شد. پس از مراجعه به پزشک خودداری نکنید و هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید.