انواع سقط جنین و اقدامات لازم بعد از آن!

سقط جنین یک روش پزشکی است که برای خاتمه بارداری انجام می‌شود. در روش سقط جنین، جنین و جفت با جراحی برداشته شده و حاملگی خاتمه می‌یابد. سقط جنینی که قانونی است و تا 10 هفته اول بارداری انجام می‌شود باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود تا از علائم و عوارض احتمالی جلوگیری شود. عمل کورتاژ که عموماً می‌تواند به عنوان روش کورتاژ با خلاء انجام شود، عملی است که معمولاً 10-15 دقیقه طول می‌کشد و بیمار پس از چند ساعت تحت نظر بودن مرخص می‌شود.

سقط جنین

سقط جنین چیست؟

سقط‌جنین یک روش پزشکی است که شامل خارج کردن جنین و جفت از رحم از طریق یک روش دارویی یا جراحی برای پایان دادن به بارداری است. سقط‌جنین که از کلمه فرانسوی کورتاژ گرفته شده است، تخلیه رحم نیز نامیده می‌شود. عمل سقط جنین که باید در محیطی امن و توسط پزشکان ذی‌صلاح انجام شود تا از عوارضی که ممکن است ایجاد شود جلوگیری شود، معمولاً حدود 15-10 دقیقه طول می‌کشد و بیمار پس از چند ساعت تحت نظر بودن مرخص می‌شود.

انواع سقط جنین

به طور کلی دو نوع سقط جنین وجود دارد که شامل سقط دارویی و سقط جراحی می‌شوند. در ادامه به بررسی هر یک از این موضوعات پرداخته‌ایم.

سقط جنین دارویی

در سقط دارویی که نیاز به جراحی ندارد و به آن سقط پزشکی نیز می‌گویند، برخی داروها به فردی که سقط‌جنین می‌کند داده می‌شود. این داروها به طور خاص با هدف ایجاد انقباض و تخلیه رحم هستند. بعد از مصرف دارو ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد تا سقط‌جنین رخ دهد. بیمار هم قبل و هم بعد از مصرف دارو باید تحت نظر پزشک باشد.

سقط جنین جراحی

سقط جراحی روشی است که عموماً در مراحل بعدی بارداری و در موارد ضروری پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روش آسپیراسیون خلاء، جنین از رحم خارج می‌شود. در روش کورتاژ اتساع دهانه رحم گشاد شده و داخل رحم با ابزار طبی خراش داده می‌شود. اینکه کدام روش استفاده خواهد شد ممکن است بسته به مدت بارداری متفاوت باشد.

در مورد کورتاژ تشخیصی بیش‌تر بخوانید!

سقط جنین چگونه انجام می‌شود؟

روش‌های سقط جنین امروزی عموماً به روش جراحی و با استفاده از روش وکیوم انجام می‌شود. طی این روش آسان و کم خطر، جنین با استفاده از سرنگ‌های پلاستیکی و ابزارهای نازک لوله‌ای پلاستیکی به نام کانولا از رحم خارج می‌شود. با استفاده از بی حسی موضعی یا عمومی انجام می‌شود که معمولاً 10-15 دقیقه طول می‌کشد. پس از این مراحل، مراحل سقط جنین به پایان می‌رسد. پس از انجام عمل سقط‌جنین معمولاً فرد با یک دوره استراحت 1 ساعته ترخیص می‌شود. برای بیمارانی که در مقابل احتمال عفونت تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار می‌گیرند، به طور کلی توصیه می‌شود که به مدت 1 هفته از رابطه جنسی خودداری کنند و در این صورت از پیشگیری از بارداری استفاده کنند.

جراحی سقط جنین

خطرات سقط جنین چیست؟

سقط جنین خطراتی دارد که در هر فردی دیده نمی‌شود و به ندرت تجربه می‌شود. خطرات اصلی عفونت، خونریزی و زخم در رحم است. با این حال، خطرات سقط جنین عبارتند از:

• خون ریزی
  • زخم در دهانه رحم
  • واکنش آلرژیک به داروها

بعد از سقط چه باید کرد؟

اقداماتی که باید در برابر علائم یا عوارضی که ممکن است پس از سقط جنین رخ دهد به شرح زیر است:

• بسته به درد یا ناراحتی از داروهایی مانند ایبوپروفن یا پاراستامول استفاده کنید.
  • در صورت بروز خونریزی از نوار بهداشتی استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید رابطه جنسی داشته باشید، برای جلوگیری از باردار شدن مجدد، از کنترل بارداری استفاده کنید.

آیا سقط جنین بر باروری تأثیر می‌گذارد؟

سقط جنین تاثیر منفی بر بارداری آینده ندارد. بسیاری از زنانی که سقط‌جنین می‌کنند پس از مدت کوتاهی می‌توانند دوباره باردار شوند. با این حال، عواملی مانند انجام مکرر سقط‌جنین، انجام ندادن آن در شرایط غیربهداشتی و در یک محیط بالینی، و ایجاد شرایط پزشکی که باعث بهبودی طولانی مدت پس از سقط می‌شود، ممکن است بر باروری تأثیر منفی بگذارد.

دلایل سقط جنین اجباری چیست؟

دلایل سقط جنین اجباری عموماً شرایط پزشکی و موقعیت‌های قانونی است. شرایط پزشکی ممکن است زندگی مادر را به خطر بیندازد، مانند پره اکلامپسی، فشار خون بالا، دیابت، وجود سرطان، ناهنجاری‌های جنینی یا ایست قلبی نوزاد. موارد قانونی را می‌توان زنانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، کودکان خردسال و معلولان ذهنی مشخص کرد.

رابطه جنسی بعد از سقط جنین

برای برقراری رابطه جنسی باید 2 هفته بعد از عمل صبر کرد. از آنجایی که دهانه رحم بعد از سقط جنین باز است، رابطه جنسی ممکن است باعث عفونت رحم شود. همانطور که باید صبر کرد تا غشای داخل رحمی بهبود یابد، هرگونه خونریزی که ممکن است بعد از سقط جنین رخ دهد نیز باید متوقف شود. بنابراین، 2 هفته پس از سقط جنین می توان رابطه جنسی داشت.

آیا بارداری بعد از سقط‌جنین خطرناک است؟

باردار شدن بعد از سقط جنین خطرناک نیست. خانم‌هایی که می‌خواهند باردار شوند باید 1 هفته بعد از عمل سقط مراقب باشند. از آنجایی که دهانه رحم بعد از عمل باز است، خطر عفونت زیاد است. در این دوران باید بهداشت را رعایت کنید و رابطه جنسی نداشته باشید. اگر خانم‌ها بعد از عمل سقط مراقب نباشند، ممکن است باعث عفونت داخل رحمی شود. عفونت یکی از مشکلات سلامتی است که از بارداری جلوگیری می‌کند. بنابراین، برای باردار شدن، باید مراقب باشید تا از عفونت جلوگیری کنید. برخلاف شایعاتی که در مورد باردار شدن پس از سقط‌جنین وجود دارد، زنی که سقط‌جنین انجام می‌دهد می‌تواند در اولین دوره تخمک گذاری خود باردار شود. سقط‌های متعدد می‌توانند باعث چسبندگی در پوشش داخلی رحم شود. به همین دلیل، سقط جنین‌های متعدد ممکن است باعث ایجاد یک مشکل سلامتی شود که از باردار شدن شما جلوگیری می‌کند.

در مورد دلایل نازایی بیش‌تر بخوانید!

هزینه انجام سقط‌جنین

قیمت سقط ممکن است بسته به پارامترهای مختلفی مانند بیمارستانی که در آن عمل انجام می‌شود، روش اعمال شده و دکتری که این عمل را انجام می‌دهد متفاوت باشد. به عنوان مثال، سقط‌جنین دارویی ممکن است هزینه کمتری نسبت به سقط جنین جراحی داشته باشد، یا شرایطی مانند طول مدت بارداری، شهرت و تجربه پزشک ممکن است بر قیمت آن تأثیر بگذارد. برای کسب دقیق‌ترین اطلاعات در مورد قیمت‌ها و سایر سوالات، می‌توانید با بیمارستان یا مطب پزشک تماس بگیرید.

سقط جنین پروب چیست؟

این سقط یک روش برای کسانی است که به دلایل پزشکی یا ضخیم شدن دیواره رحم خونریزی غیرطبیعی دارند. قطعه برداشته شده به پاتولوژی فرستاده می‌شود. بنابراین پس از این روش که هم برای تشخیص و هم برای درمان انجام می‌شود، خونریزی غیر طبیعی متوقف می‌شود.