بارداری مولار: علت، علائم، تشخیص و روش‌های درمان آن!

حاملگی مولار که می‌توان آن را حاملگی غیرطبیعی تعریف کرد، نوع نادری از بارداری است که در آن جفت غیرطبیعی شده و توده کیست را تشکیل می‌دهد. به دو بخش کامل و جزئی تقسیم می‌شود. در صورت عدم درمان، بارداری مولار می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند خونریزی و فشار خون شود. در ادامه مقاله به بررسی بیش‌تر این نوع حاملگی پرداخته‌ایم.

بارداری مولار

بارداری مولار (بارداری پوج) چیست؟

برخی از عوارض ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود. یکی از این موارد بارداری مولار است. بارداری‌مولار عارضه شایعی نیست. حاملگی مولار که به نام حاملگی پوچ نیز شناخته می‌شود، به سادگی به معنای رشد بیش از حد سلول‌ها است. بارداری مولار در اوایل بارداری اتفاق می‌افتد. سلول‌های تروفوبلاست اندامی را تشکیل می‌دهند که جنین در حال رشد را تغذیه می‌کند. این اندام جفت نامیده می‌شود. رشد غیرمعمول سلول‌های تروفوبلاست یا حاملگی مولار نامیده می‌شود.

بارداری‌مولار عارضه‌ای است که باید به موقع درمان شود. بارداری‌مولار زمانی اتفاق می‌افتد که لقاح نامناسب تخمک و اسپرم یا تومور غیر سرطانی وجود داشته باشد. برخی از زنان سقط جنین را تجربه می‌کنند. در صورت عدم وجود سقط، بارداری با جراحی خاتمه می‌یابد. بارداری‌مولار درمان نشده می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

انواع بارداری‌مولار

دو نوع حاملگی مولار وجود دارد که به خال های هیداتی فرم نیز معروف هستند. یک نوع حاملگی مولار کامل و دیگری حاملگی مولار جزئی است. در ادامه به بررسی کامل هر یک از این موارد به طور کامل پرداخته‌ایم.

بارداری‌مولار کامل

زمانی اتفاق می‌افتد که اسپرم یک تخمک خالی را بارور می‌کند. چون تخمک خالی است، جنین نمی‌تواند رشد کند. در بارداری مولار کامل، بافت جفت متورم می‌شود و کیست‌های پر از مایع تشکیل می‌شود، اما جنین وجود ندارد. ساختار کیست پر از مایع، HCG، هورمون بارداری را توسط جفت سالم تولید می‌کند. به همین دلیل علائم بارداری احساس می‌شود.

حاملگی مولار جزئی

بارداری مولار جزئی زمانی اتفاق می‌افتد که یک جفت غیرطبیعی همراه با یک جنین تشکیل شود و دو اسپرم یک تخمک را بارور کنند. در جفت بافت‌های منظم و نامنظم وجود دارد. حتی اگر جنین هم بود زنده نمی‌ماند. جنین در اوایل بارداری سقط می‌شود. زیرا ادامه داشتن بارداری در این شرایط ممکن است باعث سرطان شود.

علت بارداری مولار

در بارداری طبیعی، جنین دارای 46 کروموزوم است. در یک لقاح معمولی، یک کروموزوم در هر جفت از مادر (23 کروموزوم) و یک کروموزوم (23 کروموزوم) از پدر می‌آید در بارداری‌مولار کامل، یک یا دو اسپرم تخمک را بارور می‌کنند. کروموزوم‌های مادر از بین رفته یا کار نمی‌کنند. در این حالت کروموزوم‌های پدر کپی می‌شوند و هیچ کروموزوم از مادر نمی‌آید. در حاملگی مولار جزئی، کروموزوم‌های مادر وجود دارد، اما پدر دو مجموعه کروموزوم را فراهم می کند. جنین به جای 46 کروموزوم 69 کروموزوم دارد. این وضعیت معمولا زمانی رخ می‌دهد که دو اسپرم یک تخمک را بارور می‌کنند. این وضعیت منجر به کپی‌های اضافی از ژن‌های به ارث رسیده از پدر می‌شود. حاملگی مولار در شرایط فوق رخ می‌دهد.

در مورد مراقبت‌های دوران بارداری بیش‌تر بخوانید!

بارداری مولار

علائم بارداری مولار چیست؟

بارداری‌مولار ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. بارداری‌مولار در ابتدا مانند یک بارداری طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال، علائمی وجود دارد که حاملگی مولار را از بارداری طبیعی متمایز می‌کند. علائم بارداری‌مولار عبارتند از:

• خونریزی قهوه‌ای تیره تا قرمز روشن در سه ماهه اول بارداری
  • حالت تهوع و استفراغ شدید
  • کیست‌هایی مانند انگور که گاهی از واژن خارج می‌شوند
  • فشار و درد لگن

تشخیص بارداری انگور معمولاً در سه ماهه اول انجام می شود. اگر در سه ماهه اول تشخیص داده نشود، علائم زیر در بارداری‌مولار رخ می‌دهد:

• رحم به سرعت رشد می‌کند. به طوری که رشد بیش از حد در مراحل اولیه بارداری اتفاق می‌افتد.
  • قبل از هفته بیستم ممکن است مسمومیت بارداری به نام پره اکلامپسی رخ دهد. این بیماری با فشار خون بالا و پروتئین موجود در ادرار قابل تشخیص است.
  • کیست‌های تخمدان
  • مقادیر بسیار بالای HCG
  • کم خونی
  • پرکاری تیروئید

بارداری مولار چگونه تشخیص داده می‌شود؟

امروزه تشخیص بارداری مولار آسان است. بارداری مولار معمولاً با آزمایشاتی که در سه ماهه اول یعنی بین 8 تا 14 هفته انجام می‌شود، تشخیص داده می‌شود. در سونوگرافی کیسه‌های پر از مایع در رحم به جای جفت دیده می‌شود. معمولا جنینی وجود ندارد، اما بافت حاملگی گاهی دیده می‌شود. در حالی که جفت در دوران بارداری به طور مداوم HCG تولید می‌کند، مقدار HCG در بارداری‌مولار به طور غیر طبیعی بالا است. این سطح غیر طبیعی را می‌توان در آزمایش خون تشخیص داد.

بارداری‌مولار چگونه درمان می‌شود؟

هنگامی که بارداری مولار تشخیص داده شد، باید درمان شود. در غیر این صورت ممکن است عوارضی ایجاد کند. معمولا برای درمان بارداری‌مولار نیاز به جراحی است. بافت‌های غیرطبیعی با اتساع و کورتاژ، معمولاً تحت بیهوشی، از رحم خارج می‌شوند.

در برخی موارد می توان محتویات رحم را به جای جراحی با کمک داروها دفع کرد. پزشک شما تصمیم می گیرد که کدام درمان در بارداری‌مولار اعمال شود. در موارد نادر، هیسترکتومی انجام می‌‌شود و رحم به طور کامل برداشته می‌شود. درمان حاملگی مولار با کنترل منظم مقادیر HCG ادامه می‌یابد. پیگیری تا رسیدن به مقادیر طبیعی HCG ادامه می‌یابد. اگر مقادیر به حالت عادی باز نگردند، پزشک ممکن است بسته به موقعیت، درمان متفاوتی را اعمال کند.

در مورد دلایل نازایی بیش‌تر بخوانید!

کلام آخر

بارداری مولار یک وضعیت قابل پیشگیری نیست. اما زمانی که حاملگی مولار دارید مراقب باشید در سال اول باردار نشوید. نگران باردار نشدن مجدد نباشید. داشتن حاملگی مولار به این معنی نیست که دوباره سقط خواهید کرد. بارداری مولار باعث ناباروری نمی‌شود. فقط به دوره بعد از تجربه بارداری‌مولار توجه کنید.