بارداری خارج از رحم : علائم، علت، تشخیص و درمان!

تکمیل سالم فرآیند از لقاح تا تولد در زنان، نیازمند مراحل خاصی است. یکی از آنها این است که تخمک بارور شده به درستی جای خود را در رحم می‌گیرد. در شکل گیری یک بارداری سالم، تخمک بارور شده به لایه آندومتر در رحم می‌چسبد، در اینجا مستقر می‌شود و رشد خود را آغاز می‌کند. چسبیدن تخمک بارور شده (جنین) به جایی غیر از رحم، بارداری خارج از رحم یا حاملگی خارج از رحم نامیده می‌شود. از آنجایی که حاملگی خارج از رحم، بارداری طبیعی و سالمی نیست، خطرات حیاتی برای سلامت مادر به همراه دارد. بارداری که به این شکل ایجاد می‌شود امکان ادامه ندارد و باید در اسرع وقت خاتمه یابد. حاملگی خارج از رحم که یک وضعیت نادر است، تنها در یک مورد از هر 50 بارداری رخ می‌دهد.

بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم چیست؟

آزمایشات بارداری با معاینه خون و ادرار با استفاده از سطوح هورمون بتا-HCG اطلاعاتی در مورد باردار بودن یا نبودن یک زن می‌دهد، اما نشان نمی‌دهد که این بارداری به روشی سالم پیش می‌رود. تخمک بارور شده فقط می‌تواند به طور سالم در داخل رحم رشد و نمو کند. پاسخ به این سوال که بارداری خارج از رحم چگونه است می‌تواند به عنوان موقعیتی مطرح شود که جنین معمولاً در لوله‌های فالوپ (95٪ از تمام موارد حاملگی خارج از رحم) و به ندرت در مناطق مختلف مانند دهانه رحم یا داخل شکم قرار می‌گیرد. لوله‌های فالوپ یا سایر نواحی که مسیر سلول تخمک تولید شده در تخمدان تا رسیدن به رحم هستند، ساختاری ندارند که بتواند جنین در حال رشد را نگه دارد و از آن محافظت کند.

به همین دلیل، جنین نمی‌تواند به درستی رشد کند و این وضعیت برای مادر خطرناک است. از آنجایی که ادامه حاملگی خارج از رحم امکان پذیر نیست، به محض اینکه مشخص شد جنین در جایی خارج از رحم لانه گزینی کرده است، باید حاملگی را خاتمه داد. در غیر این صورت، جنین در حال رشد ممکن است به لوله‌های فالوپ آسیب برساند و در نتیجه عواقب جدی به دنبال داشته باشد که ممکن است منجر به از دست دادن توانایی تولید مثل و حتی مرگ شود. به همین دلیل تشخیص زودهنگام حاملگی خارج از رحم و ختم حاملگی از نظر افزایش میزان موفقیت لقاح و بارداری‌های بعدی و به حداقل رساندن عوارض از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر می‌خواهید در آینده بچه دار شوید، می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد درمان IVF و نحوه انجام IVF به دست آورید.

علائم بارداری خارج از رحم چیست؟

اگرچه علائم معمول بارداری را می‌توان در حاملگی خارج از رحم تجربه کرد، اما تفاوت‌هایی با بارداری سالم وجود دارد. مهم‌ترین و رایج‌ترین علائمی که نشان دهنده حاملگی خارج رحمی است را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

• لکه بینی و خونریزی واژن
  • درد شدید مثل چاقو زدن
  • درد شدید در یک طرف شکم
  • اختلال در عملکرد دستگاه گوارش
  • سرگیجه و غش
  • فشار مقعدی

اگر بارداری به دلیل عدم انجام معاینات منظم بهداشتی به عنوان حاملگی خارج از رحم شناخته نشود و در نتیجه بارداری خاتمه نیابد، جنین در حال رشد باعث پارگی لوله‌های فالوپ می‌شود. در این حالت به دلیل نشت خون به داخل حفره شکم، درد در ناحیه شکم، ناحیه لگن و حتی در شانه‌ها و گردن احساس می‌شود. بنابراین زنان بارداری که چنین دردی را تجربه می‌کنند، حتما باید با پزشک مشورت کنند.

علت حاملگی خارج رحمی چیست؟

حاملگی خارج از رحم وضعیتی است که در همه زنان دیده می‌شود، بنابراین همه زنانی که زندگی جنسی فعالی دارند، در معرض خطر حاملگی خارج از رحم هستند. با این حال، عواملی وجود دارند که خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش می‌دهند. این عوامل که در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث حاملگی خارج رحمی می‌شود به شرح زیر است:

• سن حاملگی 35 سال و بالاتر
  • داشتن بیش از یک سقط جنین
  • داشتن بیماری التهابی لگن (PID) (عفونت اندام‌های زایشی فوقانی مانند تخمدان‌ها و لوله‌ها)
  • اندومتریوز
  • داشتن حاملگی خارج از رحم قبلی
  • باردار شدن با وجود بستن لوله یا دستگاه داخل رحمی (RIA) به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری
  • بارداری‌هایی که با داروها و درمان‌های تقویت کننده باروری پشتیبانی می‌شوند
  • وجود بافت اسکار ناشی از عفونت‌های قبلی
  • اختلالات ساختاری اندام‌های تناسلی مادرزادی یا اکتسابی
  • بیماری‌های مقاربتی
  • سیگار کشیدن

افرادی که دارای یک یا چند مورد از این عوامل خطر هستند باید با مشورت با پزشک خود در حین برنامه ریزی بارداری، اقدامات احتیاطی را برای به حداقل رساندن خطر حاملگی خارج از رحم انجام دهند. در صورت باردار شدن این افراد باید بر احتمال حاملگی خارج از رحم تاکید کرد و معاینات را به دفعات و با جزئیات بیشتر انجام داد.

در مورد اختلالات کف لگن بیش‌تر بدانید!

بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

افرادی که هر یک از علائم حاملگی خارج از رحم را دارند باید فوراً به متخصص زنان مراجعه کرده و معاینه شوند. برای بررسی یافته‌هایی مانند حساسیت، درد شکم و توده قابل لمس در زنان باردار، بیمار توسط متخصص زنان و زایمان تحت معاینه فیزیکی قرار می‌گیرد. برخی از حاملگی‌های خارج از رحم را می‌توان در این مرحله شناسایی کرد. با این حال، تشخیص واقعی در نتیجه معاینات سونوگرافی انجام می‌شود. معاینه سونوگرافی که با کمک ابزاری که در داخل واژن قرار می‌گیرد، به نام سونوگرافی ترانس واژینال انجام می‌شود، اجازه می‌دهد تا اندام‌های تناسلی بسیار واضح‌تر از سونوگرافی لگنی که از شکم انجام می‌شود، مشاهده شوند.

در معاینه سونوگرافی ترانس واژینال می‌توان تشخیص داد که کیسه حاملگی در رحم قرار دارد یا خیر. علاوه بر این، آزمایشاتی برای تعیین سطح هورمون‌های بتا-HCG و پروژسترون در خون توسط پزشک انجام می‌شود. این هورمون‌ها که سطح آنها در دوران بارداری تغییر می‌کند، برای تشخیص حاملگی خارج از رحم نیز استفاده می‌شود. در برخی موارد، در صورت لزوم توسط پزشک، می‌توان از معاینه با کمک سوزنی به نام cubosynthesis برای تعیین وجود نشت خون از لوله‌های فالوپ پارگی استفاده کرد.

بارداری خارج از رحم در زنان بارداری که در نتیجه همه این آزمایشات تشخیصی حاملگی خارج از رحم تشخیص داده می‌شود باید فوراً خاتمه یابد. در غیر این صورت، خونریزی داخلی شدید با ترکیدن لوله‌های فالوپ رخ می‌دهد. این وضعیت باعث می‌شود که بیمار به صورت اورژانسی عمل کند، عملکرد لوله‌های فالوپ را از دست بدهد و به سایر اندام‌های تناسلی آسیب برساند و باعث از دست دادن توانایی تولید مثل و حتی به خطر افتادن جان خود شود.

درمان حاملگی خارج از رحم چگونه است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، در حاملگی‌های خارج رحمی امکان رشد و نمو سالم جنین وجود ندارد. بنابراین تنها راه درمان حاملگی خارج از رحم، خاتمه بارداری است. برای این کار می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. بسته به سطح پیشرفته بارداری، می‌توان از یک سرکوب کننده به نام متوترکسات استفاده کرد که بدن را قادر می‌سازد بافت حاملگی را از بین ببرد. این دارو به صورت تزریقی به بیمار داده می‌شود و با توقف رشد سلولی بافت حاملگی خارج از رحم، تصویری شبیه سقط ایجاد می‌کند. دیدن علائم سقط جنین مانند انقباض و خونریزی طبیعی است. آزمایش خون در فواصل منظم انجام می‌شود تا از اثربخشی دارو اطمینان حاصل شود. پس از این اعمال معمولاً نیازی به عمل جراحی نیست و لوله‌های فالوپ آسیب نمی‌بینند. اما پس از استفاده، بیماران تا چند ماه نمی‌توانند باردار شوند.

درمان جراحی

اگر حاملگی خارج از رحم دیر تشخیص داده شود و ختم حاملگی به تاخیر بیفتد، ممکن است کشش، پارگی یا ترکیدن لوله‌ها ایجاد شود. در این مورد، برخی یا همه لوله‌ها باید با کمک یک عمل جراحی که به عنوان جراحی حاملگی خارج از رحم نیز شناخته می‌شود، برداشته شوند. از آنجایی که خونریزی باید در اسرع وقت قطع شود، بیمار باید بلافاصله تحت عمل جراحی قرار گیرد. این عمل را می‌توان با جراحی باز یا لاپاراسکوپی که یک روش بسته است، با توجه به توصیه پزشک انجام داد.

اگر لوله فالوپ به طور کامل برداشته نشد، باید به طور مرتب آزمایش خون انجام شود تا زمانی که سطح هورمون بتا-HCG بعد از عمل به صفر برسد. این واقعیت که سطح هورمون در خون به صفر نمی‌رسد به این معنی است که بافت حاملگی خارج از رحم نمی‌تواند به طور کامل برداشته شود، که نیاز به درمان اضافی دارد. اگرچه بارداری خارج از رحم می‌تواند خطر باردار شدن مجدد را در آینده کاهش دهد، اما این کاملاً به عوامل زیادی مانند نحوه انجام عمل و اینکه آیا لوله‌های فالوپ به طور کامل برداشته شده‌اند یا خیر، بستگی دارد. این امکان وجود دارد که بیمارانی که لوله‌های رحمی خود را خارج نکرده‌اند، باردار شوند. به همین دلیل، صحبت با متخصص زنان و زایمان در مورد برنامه بارداری جدید مفید است.

ویدئو مربوط به بارداری خارج رحمی