آیا لکه بینی نشانه یائسگی است؟

یائسگی مانند دوران نوزادی و بلوغ، یک دوره از زندگی است. در دوران یائسگی میزان فولیکول‌ها در تخمدان‌ها کاهش می‌یابد و بر این اساس تولید استروژن کم می‌شود. با گذشت زمان، تولید استروژن متوقف می‌شود و تخمدان‌ها کوچک می‌شوند. درنتیجه، چرخه قاعدگی قطع می‌شود و توانایی تولیدمثل از بین می‌رود. یکی از سؤالات اساسی که در این مورد مطرح می‌شود این است که آیا لکه بینی نشانه یائسگی است؟ علائم یائسگی چه مواردی هستند؟ آیا طبیعی است که بعد از یائسگی لکه بینی داشته باشیم؟ اگر این سؤالات ذهن شما را مشغول کرده است، در این بخش همراه ما باشید تا به آنها پاسخ دهیم.

لکه قهوه‌ای در یائسگی

آیا لکه بینی نشانه یائسگی است؟

در دوران پیش از یائسگی و شروع آن، داشتن لک‌های صورتی، قرمز یا قهوه‌ای می‌تواند نشانه علت اصلی ارگانیک لکه بینی باشد.

به طور خاص، لکه بینی قبل از یائسگی ناشی از اختلالات هورمونی است که نه‌تنها سطح استروژن، بلکه سطح پروژسترون را نیز کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، در ابتدای یائسگی، ممکن است به دلیل وجود مقدارکمی استروژن باشد که هنوز در گردش خون وجود دارد. پس از قطع قاعدگی، لکه‌های خونی یائسگی باید در 6 ماه اول پس از فقدان کامل پریود، ناپدید شوند.

به طور کلی اگر بیش از یک سال پریود نشده‌اید، لکه بینی نباید رخ دهد؛ یعنی نباید متوجه لکه‌های صورتی یا قهوه‌ای روی لباس زیر خود شوید. با این حال، اگر این اتفاق افتاد، مهم است که فوراً با پزشک یا متخصص زنان خود مشورت کنید، به خصوص اگر:

• خونریزی یا قطرات خون در یائسگی ثابت است.
  • آنها برای مدت زمان غیرعادی دوام می‌آورند.
  • آنها بعد از رابطه جنسی ظاهر می‌شوند.
  • شما در حال مصرف داروها یا داروهای دیگر برای کنترل علائم یائسگی بر اساس استروژن مصنوعی هستید.

علاوه بر این، لکه بینی می‌تواند به دلیل استرس(یکی از علل عملکردی اصلی خونریزی قبل از یائسگی) و همچنین بین دوره‌های قاعدگی حتی در زنان در سنین باروری باشد.

نیازی به ترس نیست، اما به شما توصیه می‌کنیم که علل لکه بینی را بررسی کنید و بلافاصله با متخصص زنان خود مشورت کنید.

علائم یائسگی چه شکلی هستند؟

به این مورد توجه کنید که علائم یائسگی به‌تدریج ایجاد می‌شوند و شامل سه مرحله هستند.

علائم اولیه یائسگی

شایع‌ترین مشخصه علائم اولیه یائسگی، بی‌نظمی سیکل قاعدگی است. این بی‌نظمی می‌تواند شامل ناهنجاری‌های مختلفی باشد؛ از جمله پریودهای سبک و کوتاه، پریودهای زیاد و طولانی، پریودهای بسیار دردناک، قاعدگی هر 2-3 هفته یا هر 2-3 ماه و غیره. علاوه بر بی‌نظمی چرخه قاعدگی، سایر علائم هشداردهنده و شروع یائسگی عبارت‌اند از:

• گرگرفتگی عموماً کوتاه و ناگهانی هستند و بخش صورت، گردن و سینه را درگیر می‌کنند.
  • عرق شبانه
  • تپش قلب
  • بی‌خوابی
  • اضطراب، تحریک‌پذیری، خلق‌وخوی ضعیف
  • فرد به راحتی خسته می‌شود.
  • از دست دادن میل جنسی
  • لکه بینی

علائم مرحله میانی یائسگی

در مرحله میانی یائسگی، فرد علائم زیر را مشاهده خواهد کرد:

• افزایش PH واژن؛ در سنین باروری، pH واژن در حدود 3.5 – 4.5 است، در حالی که در یائسگی این مقدار تا 7.0 – 7.3 افزایش می‌یابد.
  • آتروفی واژن (آتروفی ولوواژینال)؛ با این اصطلاح، پزشکان وضعیتی را نشان می‌دهند که عمدتاً با نازک شدن و خشک‌شدن دیواره داخلی واژن مشخص می‌شود. آتروفی واژن منشأ این موارد است: خشکی واژن، خارش، سوزش واژن و درد در هنگام مقاربت .
  • اختلال حافظه و کاهش توانایی تمرکز؛ مشخص نیست دقیقاً چه چیزی باعث این دو علامت می‌شود.
  • اختلالات ادراری که شایع‌ترین این اختلالات بی اختیاری ادراری است.
  • تغییرات هورمونی معمول یائسگی شامل برخی تغییرات نامطلوب در بافت هم‌بند مثانه، مجرای ادرار و به طور کلی تمام ساختارهایی است که در دفع ادرار نقش دارند.

علائم دیررس یائسگی

علائم و پیامدهای دیررس یائسگی، عبارت‌اند از:

• پیامدهای زیبایی مانند افزایش وزن بدن، خشکی مو، خشکی پوست همراه با از دست دادن قابلیت ارتجاعی، نازک شدن پوست، ظاهرشدن چین‌وچروک، از دست دادن درخشندگی  ناخن‌ها، کاهش  توده عضلانی  و غیره. این علائم نتیجه تغییراتی هستند که بر بافت‌های همبند اعضای مختلف تأثیر می‌گذارند و به نوبه خود توسط تغییرات هورمونی معمول یائسگی تحمیل می‌شوند.
  • پوکی استخوان؛ در ارتباط با کاهش استروژن در بدن، این یک علامت دیررس است.
  • فشار خون بالا و در نتیجه افزایش  خطر قلبی عروقی. افزایش خطر قلبی عروقی منجر به افزایش خطر  سکته مغزی،  انفارکتوس میوکارد،  زوال عقل و غیره می‌شود.
  • مشکلات گوارشی، مانند  نفخ شکم  و سوءهاضمه مکرر. مانند تغییرات زیبایی‌شناختی، آنها به تغییر بافت‌های همبند بستگی دارند که در اثر کاهش استروژن در بدن ایجاد می‌شود.
آیا لکه بینی نشانه یائسگی است

علل اصلی ترشحات بعد از یائسگی چیست؟

لکه بینی در زنان، پیش از یائسگی و در یائسگی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. عفونت‌ها، التهابات ساده، تغییرات هورمونی، نارسایی تخمدان، وجود پولیپ ها، فیبروئیدها و در نهایت سرطان رحم می‌توانند باعث بروز لکه بینی شوند.

برای تشخیص علت لکه بینی، معاینات دقیقی باید انجام شود. تشخیص زودهنگام برای درمان مؤثر و فوری ضروری است .

در هر صورت، تشخیص علل لکه بینی به شما این امکان را می‌دهد که حتی در صورت وجود سایر مشکلات آزاردهنده، مشکل را حل کنید تا سلامت و کیفیت زندگی زنان را در این لحظه که قبلاً با تغییرات مهم مشخص شده است، بهبود بخشید.

علت ارگانیک اصلی لکه بینی، تغییرات در سطح استروژن است که می‌تواند به صورت تغییرات ساختاری وعملکردی در سطح رحم مانند خونریزی، خود را نشان می‌دهد؛ اما این تنها علت لکه بینی نیست.

1. هورمون درمانی

اگر استروژن‌های مصنوعی یا طبیعی ، HRT، مکمل ایزوفلاون سویا، شبدر قرمز و لیگنان‌های روغن بذر کتان را دریافت می‌کنید، لکه بینی یکی از عوارض جانبی بالقوه‌ای است که باید به آن آگاه باشید و آن را کنترل کنید.

به طور کلی، این نتیجه دوزهای بسیار بالا است و همه چیز باید با تنظیم دوز توسط پزشک یا متخصص زنان حل شود.

2. آتروفی آندومتر

آتروفی آندومتر عمدتاً به دلیل سطوح پایین استروژن است . به طور خاص، سطوح پایین استروژن می‌تواند باعث خشکی یا نازک شدن دیواره واژن شود که این مورد منجر به خونریزی شدید خواهد شد.

3. هیپرپلازی آندومتر

هیپرپلازی در یائسگی به دلیل افزایش سطح استروژن در ارتباط با سطوح پایین پروژسترون است که محرکی را بدون پاسخ رحم که دیگر کار نمی‌کند، تعیین می‌کند. این تغییرات هورمونی منجر به ضخیم‌شدن دیواره رحم می‌شود که در صورت بی‌توجهی، می‌تواند به سرطان رحم تبدیل شود.

4. پولیپ

پولیپ‌ها، توده‌هایی هستند که می‌توانند در دهانه رحم یا رحم ایجاد شده و باعث خونریزی شوند. آنها معمولاً خوش‌خیم هستند. همه این شرایط باید تحت نظارت بوده و یا رفع شوند تا از هر گونه عارضه‌ای جلوگیری شود.

نحوه تشخیص و درمان لکه بینی یائسگی

علاوه بر معاینه، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتر، از جمله آزمایش‌های ابزاری (مثلاً دوز هورمون و سونوگرافی ترانس واژینال) را برای درک علل خونریزی انجام دهد. پس از شناسایی مشکل، درمان‌های مختلفی برای شما تجویز می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در اینجا چند راه حل ممکن وجود دارد :

• پولیپ‌ها را می‌توان با جراحی برداشت.
  • آتروفی آندومتر را می‌توان به صورت دارویی درمان کرد.
  • هیپرپلازی آندومتر از طریق درمان با پروژسترون یا با استفاده از هیستروسکوپی قابل‌برداشتن است.
  • اگر خونریزی به دلیل استروژن درمانی مصنوعی یا طبیعی (HRT) باشد، پزشک ممکن است دوز را تنظیم کند یا درمان‌های جایگزین هورمونی را برای کاهش گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی در نظر بگیرد.

جایگزین‌های درمان دارویی

به عنوان یک جایگزین برای HRT، به‌عنوان‌مثال، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) یا مهارکننده‌های بازجذب نوراپی‌نفرین (SNRIs)  در دسترس هستند.

چندین عصاره گیاهی برای کمک به علائم یائسگی وجود دارد که سطح هورمون را تعدیل نمی‌کند . مانند:

• عصاره مریم‌گلی برای گرگرفتگی و تعریق شبانه
  • عصاره ماکا و رودیولا به عنوان تامین کننده انرژی در صورت خستگی و آداپتوژن برای کنترل کردن استرس
  • عصاره سنبل‌الطیب، بادرنجبویه یا گریفونیا برای مشکلات خلقی و اختلالات خواب
  • عصاره چای سبز، کنگر فرنگی و فلفل چیلی در صورت متورم‌شدن شکم، برای تحریک متابولیسم و ​​همچنین تخلیه مایعات بدن.
  • برخی از ویتامین‌های B و ویتامین C برای حمایت از متابولیسم منظم انرژی و کاهش خستگی

علاوه بر این، ویتامین D برای حفظ استخوان‌های طبیعی نشان‌داده‌شده است. از سوی دیگر، روی و مس با کمک ویتامین C به سلول‌ها کمک می‌کنند از خود در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کنند.

اگر ترشحات قهوه‌ای داشتیم چه کنیم؟

این اطلاعات در مورد لکه بینی، شما را از تغییرات قبل و بعد دوران یائسگی آگاه می کند. اگرچه خونریزی غیرطبیعی در یائسگی در بیشتر موارد، نشان دهنده چیز جدی نیست؛ اما همیشه بهتر است در اسرع وقت با پزشک زنان مشورت کنید. حتی در مواجهه با یک دوره خونریزی جداگانه، اولین و تنها کاری که باید انجام داد این است که با یک متخصص زنان مشورت کنید.