بیماری التهابی لگن (PID) ؛ علت + علائم و درمان

بیماری التهابی لگن (PID) یک تعریف گسترده است که برای عفونت‌های اندام‌های تولید مثل فوقانی مانند لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها استفاده می‌شود. PID یک بیماری جدی و شایع است، اگرچه PID با موفقیت درمان می‌شود، اما می‌تواند مشکلات دائمی و طولانی مدت نیز ایجاد کند. زنانی که می‌دانند چگونه از خود در برابر این عفونت محافظت کنند، شانس ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهند. در این بخش همراه ما باشید تا در این خصوص به طور کامل توضیح دهیم.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن چیست؟

عفونت لگن، عفونت رحم و تخمدان است که در زنان دیده می‌شود. این بیماری یک عفونت ناشی از باکتری، انگل یا ویروس است. بیشتر این عفونت‌ها با باکتری‌های منتقل شده در طول رابطه جنسی ایجاد می‌شوند. علاوه بر این، ممکن است به دلیل روش‌هایی مانند زایمان، سقط جنین و جراحی نیز ایجاد شود. PID می‌تواند کیفیت زندگی بیمار را تحت تأثیر قرار دهد. عفونت‌های مکرر ممکن است باعث ناباروری شود. به همین جهت چکاپ پزشکی و بررسی نظارت پزشک بسیار اهمیت دارد.

علل PID

PID می‌تواند توسط میکروارگانیسم‌های مختلفی ایجاد شود اما بیشتر در اثر بیماری‌های مقاربتی ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علل بیماری‌های مقاربتی (STD) دو باکتری به نام‌های سوزاک و کلامیدیا هستند. هنگامی که این باکتری‌ها درمان نمی‌شوند، باعث بیماری‌های مقاربتی (STD) و در نتیجه PID می‌شوند.
PID زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها به سمت واژن و دهانه رحم حرکت می‌کنند. سپس باکتری به رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها می‌رود. این بیماری طی روز‌ها یا هفته‌ها پیشرفت می‌کند.

خطرات بیماری التهابی لگن (PID)

پس از بروز عفونت لگنی، ممکن است چسبندگی‌های گسترده‌ای در شکم ایجاد شود. این چسبندگی‌ها می‌تواند حرکات و آناتومی آن‌ها را مختل کند و در باردار شدن مشکل ایجاد کند. این آسیب به لوله‌ها نیز احتمال حاملگی خارج از رحم را در آینده افزایش می‌دهد. اگر عفونت درمان نشود، التهاب می‌تواند وارد خون شده و باعث ایجاد شرایط تهدید‌کننده زندگی شود.

چه کسانی در معرض خطر بیماری التهابی لگن (PID) هستند؟

• از آنجایی که عفونت‌های لگنی اغلب از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند، در زنانی که زندگی جنسی چندهمسری دارند یا شریک‌هایشان زندگی جنسی چندهمسری دارند، شایع‌تر است.
  • استفاده از IUD همچنین یک عامل خطر برای عفونت لگن است. منابع عفونت و میکروب‌هایی که از نخ مارپیچ داخل واژن بالا ‌می‌روند می‌توانند مستقر شوند و باعث عفونت در آنجا شوند.
  • سطح اجتماعی-اقتصادی پایین و عفونت‌های دستگاه تناسلی تحتانی درمان نشده نیز از عوامل خطر محسوب می‌شوند.

علائم بیماری التهابی لگن (PID)

شکایات رایج به شرح زیر است:

• درد شکم یا کشاله ران
  • تب شدید
  • ترشحات بدبو از واژن
  • در موارد تأخیری، تهوع، استفراغ، ناتوانی در دفع گاز
  • ادرار دردناک
  • رابطه جنسی دردناک
  • در حین معاینه، حساسیت در دهانه رحم و شکم وجود دارد و در برخی بیماران ممکن است به دلیل التهاب، توده احساس شود.
 التهاب لگن

تشخیص بیماری التهابی لگن (PID)

در آزمایشات آزمایشگاهی، ممکن است افزایش در سلول‌های التهابی (لکوسیت‌ها) و پارامتر‌های عفونت (CRP، رسوب) وجود داشته باشد. از آنجایی که ممکن است باعث ایجاد شکایات مشابه شود، بارداری خارج از رحم باید بررسی شود و آزمایش بارداری (βhCG) انجام شود.

چگونه بیماری التهابی لگن (PID) را درمان کنیم؟

عفونت لگن، عارضه‌ای است که در صورت تشخیص نیاز به درمان فوری دارد. سنگ بنای درمان، آنتی بیوتیک درمانی است. میکروارگانیسم‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد PID شوند و درمان باید تمام میکروب‌های احتمالی را هدف قرار دهد، زیرا زمانی برای تشخیص اینکه کدام میکروارگانیسم عامل ایجادکننده است، وجود ندارد.

در موارد خفیف می‌توان درمان آنتی بیوتیکی خوراکی انجام داد و بیمار را به خانه فرستاد، اما در موارد شدید، بیمارانی که با درمان خوراکی بهبود نمی‌یابند، مبتلایان به بیماری‌های همراه و زنان باردار باید در بیمارستان بستری شوند و تحت درمان آنتی بیوتیکی داخل وریدی قرار گیرند. اگر مشکوک به آبسه در اطراف تخمدان باشد، ممکن است برای تخلیه آبسه به جراحی باز یا بسته (لاپاروسکوپی) نیاز باشد.

راه محافظت از خود در برابر عفونت‌های لگنی، محافظت از خود در برابر بیماری‌های مقاربتی است. بنابراین پرهیز از تعدد زوجات، شریک جنسی متعدد و استفاده از کاندوم اثر محافظتی دارد.