HPV در مردان

عفونت HPV یک مشکل سلامت جنسی است که در هر دو جنس رخ می‌دهد و معمولاً در افراد چند همسری مشاهده می‌شود. این بیماری که با زگیل روی پوست مشخص می‌شود، توسط ویروسی به نام پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود و تا زمانی که درمان نشود مسری است. در این بخش به طور تخصصی به hpv در مردان اشاره خواهیم کرد.

hpv در مردان

ویروس hpv در مردان چیست؟

HPV یک مشکل مسری سلامت جنسی است که اغلب در مردان با چندین همسر دیده می‌شود، اما در زنان نیز مشاهده شده است. ویروس HPV که باعث ایجاد توده‌های زگیل شکل روی پوست می‌شود، پس از ورود به بدن در سلول‌ها می‌نشیند و باعث عفونت‌های مکرر دوره‌ای می‌شود.

عفونت زگیل تناسلی ناشی از HPV به فردی که با ناحیه آلوده در تماس است منتقل می‌شود. نوع تماس می‌تواند از ناحیه تناسلی باشد و همچنین بر نواحی بریچ و دهان تأثیر بگذارد.

در ویروس HPV که باعث سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان آلت تناسلی در مردان می‌شود، مردان معمولاً در موقعیت ناقل قرار می‌گیرند؛ بنابراین محافظت در هنگام رابطه جنسی بسیار مهم است. هنگامی که ویروس HPV که شایع‌ترین بیماری عفونی دستگاه تناسلی مردان است، علائمی را نشان می‌دهد، باید درمان را شروع کرد و به شریک زندگی خود اطلاع داد.

علائم ویروس HPV در مردان

ویروس HPV در مردان بیشتر به صورت ضایعات زگیل مانندی ایجاد می‌شود که در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود. ویروس HPV که هیچ علامت یا مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند، می‌تواند روی آلت تناسلی، ناحیه کشاله ران، مقعد، بین پا‌ها و بیضه‌ها ایجاد شود.

در برخی از بیماران، زگیل ممکن است در ناحیه گردن و دهان نیز ایجاد شود. زگیل‌های HPV که از طریق تماس در طول رابطه جنسی منتقل می‌شوند، ممکن است هفته‌ها و گاهی ماه‌ها پس از عفونت ایجاد شوند.

ظاهر زگیل ممکن است به صورت فردی یا گروهی رخ دهد. این زگیل‌ها که هنگام جمع‌شدن یا شروع به رشد شکل‌هایی شبیه به گل‌کلم ایجاد می‌کنند، می‌توانند قهوه‌ای و قرمز رنگ یا بی‌رنگ باشند. آن‌ها تا حدی سخت و بدون درد هستند. زگیل HPV در مردان می‌تواند علائم مشکوک به سرطان را ایجاد کند. این علائم عبارت‌اند از:

• خونریزی، درد و خارش در مقعد
  • بزرگ‌شدن غدد لنفاوی در داخل و اطراف مقعد
  • تغییر رنگ در آلت تناسلی
  • رشد بافت و تشکیل اسکار در آلت تناسلی
  • احساس سوزش مداوم در دهان و گلو
  • گوش‌درد بی‌امان
  • سرفه‌های مداوم
  • درشتی و سفت‌شدن صدا
زگیل تناسلی در مردان

ویروس hpv در مردان چگونه درمان می‌شود؟

وجود ویروس HPV با آزمایش DNA در مردان قابل تشخیص است. در مردان برای درمان ویروس HPV و حذف زگیل از بدن لازم است سیستم ایمنی قوی نگه داشته شود. مرحله اول درمان با برداشتن زگیل شروع می‌شود، اما زگیل‌هایی که از بین رفته‌اند خطر عود را دارند. به همین دلیل استفاده از روش‌های درمانی تقویت‌کننده سیستم ایمنی و پایان دادن به زندگی جنسی با چندین شریک ضروری است. علاوه بر این، محافظت در حین مقاربت و اهمیت دادن به بهداشت فردی از جمله اقداماتی است که از عود بیماری جلوگیری می‌کند.

اگر درمان به این شکل ادامه پیدا نکند و به بهداشت فردی اهمیت داده نشود، ویروس HPV ممکن است پس از مدتی دوباره ظاهر شود. برای از بین بردن زگیل تناسلی می‌توان از روش‌های دارویی یا انجماد استفاده کرد. در برخی از بیماران زگیل با جراحی برداشته می‌شود.

در مورد درمان HPV در مردان بیش‌تر بدانید!

در ویروس HPV چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

بسیاری از مردان به زگیل‌های ناشی از ویروس HPV اهمیت نمی‌دهند و نمی‌دانند که این زگیل‌ها می‌توانند مشکلات جدی‌تری برای سلامتی ایجاد کنند. به همین دلیل، سرعت انتشار ویروس HPV بسیار بالا است و همچنین در بین بیماری‌های جنسی عفونی مردانه رتبه اول را دارد.

درصد مثبت HPV در مردان نابارور ۵ برابر بیشتر از مردان غیر نابارور است؛ بنابراین، HPV یک بیماری است که باعث ناباروری می‌شود و داشتن آگاهی کافی از این بیماری مهم‌ترین بخش درمان است.

مردان نیز مانند زنان باید واکسن HPV را دریافت کنند. با واکسن HPV می‌توان به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان ناشی از ویروس را کاهش داد.

با این حال، این واکسن از افرادی که هنوز به ویروس آلوده نشده‌اند محافظت بالایی می‌کند و ممکن است همان اثر را در افراد آلوده نشان ندهد. به همین دلیل، مهم است که قبل از تماس با ویروس به‌موقع واکسن‌زده شود، این واکسن را می‌توان در دوران کودکی تزریق کرد و می‌تواند برای سنین بالاتر محافظت کند. علاوه بر این، برای جلوگیری از HPV، توجه به موارد زیر ضروری است:

HPV ویروسی است که خطرات بالایی هم برای شخص و هم برای طرف مقابل دارد:

چند همسری خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی غیر از HPV را افزایش می‌دهد. اجتناب از این نوع سبک زندگی و عدم داشتن رابطه جنسی محافظت نشده بسیار مهم است.

با معاینات منظم می‌توان به تشخیص زودهنگام عفونت دست‌یافت. در این مرحله باید شریک را در جریان موضوع قرارداد و به آن هشدار داد.

داشتن یک برنامه تغذیه و ورزش که از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند، خطر عود زگیل را کاهش می‌دهد اما برای افراد آلوده مهم است که توصیه‌های پزشک را به طور کامل دنبال کنند و درمان را تا انتها انجام دهند.

خطر ابتلا به ویروس HPV در افرادی که آزمایشات منظم با یک رابطه تک‌همسری و محافظت شده انجام می‌دهند و سیستم ایمنی خود را قوی نگه می‌دارند بسیار کم است. به همین دلیل باید این مراحل را در طول مراحل درمان دنبال کرد و شرکای رابطه جنسی را در جریان موضوع قرارداد.

به خصوص اگر مردان چندهمسری به‌طرف مقابل هشدار ندهند، ممکن است توده وسیع‌تری تحت تأثیر ویروس HPV قرار گیرد و میزان بیماری‌های جنسی در جامعه افزایش یابد.

در مورد زگیل تناسلی از طریق رابطه دهانی بیش‌تر بخوانید!