درمان HPV در مردان به چه صورت است؟

زگیل تناسلی که با نام علمی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شناخته می‌شود، یک بیماری ویروسی است که در ناحیه تناسلی و اطراف مقعد دیده می‌شود. HPV که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. براساس مطالعات انجام شده، 60 درصد افراد در مقطعی از زندگی خود با این ویروس مواجه شده‌اند. میزان بروز زگیل تناسلی در جامعه 1 درصد است و معمولاً به صورت توده‌های سفت بدون درد خود را نشان می‌دهد.

HPV بعد از آن که وارد بدن شده، در سلول ها مستقر می شود و بهتر است زودتر درمان شود، زیرا باعث عفونت‌های دوره‌ای مکرر می‌شود ومشکلات جدی برای سلامتی ایجاد می‌کند. علاوه بر درمان افراد مشکوک به HPV، مقاربت جنسی ایمن نیز در جلوگیری از انتشار ویروس مهم است.

درمان hpv در مردان

HPV یا زگیل تناسلی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی نوعی ویروس است که ناحیه تناسلی و غشاهای مخاطی را آلوده کرده و باعث ایجاد زگیل تناسلی به نام کندیلوم (condyloma acuminatum) می‌شود. از بین بیش از 200 نوع ویروس، 40 نوع از آنها باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. شایع ترین انواعی که ضایعات زگیل تناسلی رو ایجاد میکنن، hpv6 و hpv11 هستند. HPV که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، می‌تواند از طریق رابطه دهانی باعث ایجاد زگیل در گلو شود. وجود HPV در بدن، ممکن است با علائمی مانند خارش و خونریزی در طول رابطه جنسی همراه باشد.

زگیل تناسلی، شایع‌ترین بیماری مقاربتی در سراسر جهان است. تشخیص زودهنگام زگیل تناسلی، درمان آن را تسهیل می‌کند. زگیل‌های ناشی از HPV با روش‌های پمادهای موضعی، سوزاندن یا جراحی درمان می‌شوند.

HPV چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به‌طور عمده از طریق تماس مستقیم پوست به پوست یا تماس مستقیم مخاط به مخاط منتقل می‌شود. این ویروس معمولاً به‌صورت جنسی منتقل می‌شود و به‌عنوان یک بیماری انتقالی جنسی محسوب می‌شود. روش‌های اصلی انتقال HPV، عبارت‌اند از:

• روابط جنسی
  • تماس مستقیم پوست به پوست
  • تماس مخاط به مخاط
  • انتقال از مادر به نوزاد

روابط جنسی

این ویروس اغلب از طریق روابط جنسی انتقال می‌یابد. اگر یکی از شرکا در رابطه، HPV داشته باشد، می‌تواند به شریک جنسی خود منتقل کند.

تماس مستقیم پوست به پوست

انتقال HPV می‌تواند از طریق تماس مستقیم پوست با پوست رخ دهد. مخصوصاً اگر در این مناطق زخم یا جراحت وجود داشته باشد، خطر انتقال بیشتر خواهد شد.

تماس مخاط به مخاط

ویروس می‌تواند از طریق تماس مخاط با مخاط انتقال یابد. به‌طور معمول، این تماس‌ها از طریق فعالیت‌های جنسی مثل سکس انجام می‌شوند، اما انتقال ممکن است در برخی موارد نادر دیگر نیز صورت بگیرد.

انتقال از مادر به نوزاد

گاهی اوقات، ویروس HPV می‌تواند از مادر به نوزاد منتقل شود، به خصوص از مجرای زایمانی مادر در هنگام تولد نوزاد.

در مورد زگیل تناسلی از طریق رابطه دهانی بیش‌تر بخوانبد!

علائم HPV در مردان چیست؟

عفونت ناشی از HPV در مردان معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند. دوره کمون HPV می‌تواند از 2 ماه تا 6 سال متغیر باشد. اگرچه با توجه به نوع HPV ، علائم فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما معمولاً علائم زیادی در مردان ایجاد نمی‌کند. با این حال، اثرات HPV که نمی‌تواند توسط سیستم ایمنی سرکوب شود، ممکن است پس از مدتی قابل مشاهده باشد. علائم HPV در مردان را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

• ایجاد زگیل در آلت تناسلی، مقعد، کیسه بیضه یا نواحی مانند سر، دهان و حنجره که ممکن است در حین رابطه جنسی با هم تماس داشته باشند.
  • خونریزی، درد و خارش در مقعد
  • تغییر رنگ در آلت تناسلی
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی اطراف مقعد
  • زخم و رشد بافت روی آلت تناسلی
  • سوزش در دهان و گوش
  • سرفه‌های مداوم
  • کلفت شدن صدا
درمان hpv در مردان

درمان HPV در مردان به چه صورت است؟

هیچ روش درمانی برای پایان دادن به ناقل HPV در مردان وجود ندارد. هدف از درمان HPV ، حذف زگیل و تقویت سیستم ایمنی است. با این حال، فرد می‌تواند سال‌ها، ناقل HPV باشد. روش‌های مورد استفاده در درمان زگیل تناسلی در مردان به شرح زیر است:

• کرم: باعث سوختگی شیمیایی بافت زگیل تناسلی و تخریب کندیلوم می‌شود.
  • کوتریزاسیون الکتریکی: زگیل تناسلی توسط جریان الکتریکی می‌سوزد. این روش با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌شود و موثرترین روش است.
  • کرایوتراپی: کندیلوم یخ زده با پاشیدن نیتروژن مایع پراکنده می‌شود و از بین می رود. این روش نیاز به بیهوشی ندارد.
  • درمان جراحی: در این روش که تحت بیهوشی انجام می‌شود، زگیل تناسلی با جراحی برداشته می‌شود و بافت پایه که در آن زگیل تشکیل می شود، به طور کامل از بین می‌رود.

زندگی جنسی پس از درمان HPV در مردان

زگیل تناسلی HPV ،یک بیماری است که می‌تواند عود کند. به همین دلیل، قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و ایجاد یک زندگی جنسی ایمن مهم است. نکاتی که پس از درمان HPV باید در نظر گرفته شود به شرح زیر است:

• رابطه جنسی محافظت نشده نباید انجام شود. لازم به ذکر است که استفاده از کاندوم 100 درصد ایمنی را تضمین نمی کند.
  • باید از تعدد زوجات پرهیز کرد.

علاوه بر این، میزان مثبت HPV در مردان با مشکلات ناباروری 5 برابر بیشتر از مردان غیر نابارور محاسبه شده است. HPV همچنین می‌تواند باعث سرطان شود. بنابراین، رابطه جنسی ایمن باید ترجیح داده شود.

آیا واکسن HPV برای مردان در دسترس است؟

بله، واکسن HPV برای مردان در دسترس است. در حقیقت، واکسن HPV هم برای مردان و هم برای زنان نیز توصیه می‌شود و محدودیت سنی ندارد.

این واکسن در سه نوع Gardasil، Gardasil 9 و Cervarix تولید می‌شود. Gardasil و Gardasil 9 برای پیشگیری از عفونت‌های HPV16 و 18، که مسئول بیشتر سرطان‌های مرتبط با HPV در مردان و زنان هستند، فعالیت می‌کنند. Gardasil 9 در برابر ۷ نوع دیگر از ویروس HPV نیز موثر است. Cervarix برای پیشگیری از عفونت‌های HPV16 و 18 در زنان بیشتر تجویز می‌شود. توصیه می‌شود که مردان و زنان جوان تا سن ۲۶ سالگی واکسینه شوند، اما در برخی موارد، واکسن HPV ممکن است برای افرادی که بالای سن ۲۶ سال هستند نیز توصیه شود.