تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی و تبخال تناسلی از بیماری‌های مقاربتی رایج هستند که می‌توانند پوست افراد را تحت تأثیر قرار دهند.  برای بسیاری این سؤال وجود دارد که آیا زگیل تناسلی با تبخال متفاوت است یا هر دوی اینها نام یک بیماری است؟ این دو بیماری اساساً با هم تفاوت دارند و صرفاً از نظر محل وقوع، برخی علائم و… با یک دیگر شباهت دارند. در این بخش همراه ما باشید تا تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی را برای شما توضیح دهیم.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی از نظر منشأ

چه زگیل تناسلی و چه تبخال تناسلی هر دو منشأ ویروسی دارند؛ اما ویروس آنها متفاوت است.

HPV  ، مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) باعث تبخال می‌شود. همچنین انواع مختلفی از هر یک از این ویروس‌ها وجود دارد. هر نوع از آنها علائم متفاوتی ایجاد می‌کند و می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد. هیچ درمانی برای HPV یا تبخال وجود ندارد.

دو نوع مختلف از ویروس هرپس یا تبخال تناسلی وجود دارد:

• HSV-1 ، به طور معمول باعث ایجاد تبخال در دهان می‌شود که پوست اطراف دهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این ویروس می‌تواند پوست اطراف اندام تناسلی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
  • HSV-2 ، به طور معمول باعث تبخال تناسلی می‌شود که پوست اطراف ناحیه تناسلی و مقعد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات می‌تواند پوست اطراف دهان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

هر فردی می‌تواند هر دو تبخال را در طول رابطه جنسی دهانی منتقل کند. تبخال دهان با بوسیدن نیز منتقل می‌شود و بیشتر افراد در کودکی به آن مبتلا می‌شوند.

تبخال تناسلی چیست؟

هر دو نوع تبخال باعث ایجاد تاول‌های خارش‌دار روی پوست می‌شوند که این تاول ها می‌توانند ترک بخورند و زخم ایجاد کنند. هنگامی که تاول‌ها در داخل یا اطراف دهان ظاهر می‌شوند، به عنوان تبخال شناخته می‌شوند.

تبخال همچنین می‌تواند روی لب‌ها و به صورت خوشه ای ظاهر شود. پوست اطراف تبخال ممکن است قرمز و ترک‌خورده شده باشد. زخم‌ها معمولاً بیشتر از چند هفته طول نمی‌کشند.

تاول‌های تبخال می‌توانند به وجود آیند و بعد هم از بین بروند. هنگامی که رخ می‌دهند، اغلب آنها را اپیدمی می‌نامند. توجه داشته باشید، فردی که برای اولین‌بار شیوع بیماری را تجربه می‌کند، ممکن است علائم آنفولانزا نیز داشته باشد. با افزایش سن، شیوع بیماری، کمتر اتفاق می‌افتد و مدت زمان کوتاه‌تری دارد.

علائم تبخال تناسلی

تاول‌های تبخال معمولاً پر از مایع و دردناک هستند. آنها به صورت گروهی در پوست ظاهر می‌شوند و می‌توانند در اطراف بخش‌های زیر به وجود آیند:

• فرج
  • واژن
  • داخل ران‌ها
  • مقعد
  • روی و اطراف آلت تناسلی

HPV یا زگیل تناسلی

HPV ، شایع‌ترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده است که 79 میلیون نفر به آن مبتلا هستند. انواع مختلفی از HPV وجود دارد و می‌توانند علائم مختلفی ایجاد کنند. بیشتر انواع آن، مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند، اما برخی از آنها می‌توانند باعث سرطان شوند.

جامعه پزشکی، انواع HPV 6 و 11 را سویه‌های کم‌خطر در نظر می‌گیرد؛ زیرا بعید است که باعث مشکلات جدی پزشکی شوند. با این حال، آنها باعث 90 درصد زگیل‌های تناسلی می‌شوند. زگیل تناسلی در قسمت‌های زیر تشکیل می‌شود:

• آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • مقعد
  • فرج
  • واژن
  • دهانه رحم

این زگیل‌ها، نرم، رنگ‌پریده و گوشتی به نظر می‌رسند. آنها علائمی ایجاد نمی‌کنند و متخصصان پزشکی می‌توانند در صورت لزوم آنها را حذف کنند.

انواع پرخطر HPV می‌توانند باعث سرطان شوند و این‌گونه‌ها منشا بیشتر سرطان های دهانه رحم هستند. برخی از انواع HPV  باعث سرطان اندام تناسلی، مقعد، دهان یا گلو می‌شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که زنان 21 تا 65 ساله، آزمایش پاپ اسمیر(تست پاپ) که برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می شود، انجام دهند. این آزمایش می‌تواند هر گونه تغییری که HPV در سلول‌ها ایجاد می‌کند را تشخیص دهد.

چه کسی در معرض خطر زگیل تناسلی است؟

هر فردی که از نظر جنسی فعال است در معرض خطر ابتلا به HPV است، مگر اینکه واکسن این ویروس را دریافت کرده باشد. افرادی که از نظر جنسی فعال باشند یا با پوست و بزاق افراد مبتلا به ویروس در تماس باشند، در معرض خطر ابتلا به زگیل هستند.

بیشتر مطالعه کنید: عفونت‌های منتقله از تماس جنسی

افراد با سیستم ایمنی ضعیف یا سرکوب شده، ممکن است در معرض خطر ابتلا به تبخال و HPV باشند. اگر شریک جنسی شخص، ویروس را نداشته باشد، بعید است فردی به HPV مبتلا شود. مهم است که به یاد داشته باشید که تبخال و HPV همیشه علائمی ایجاد نمی‌کنند و فقط آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا فرد به این ویروس آلوده شده است یا خیر.

تشخیص و علائم زگیل تناسلی

آزمایش تبخال معمولاً بخشی از غربالگری سلامت جنسی معمولی نیست. اگر فردی علائم داشته باشد، ممکن است از پزشک خود یا کلینیک سلامت جنسی درخواست آزمایش کند. انجام آزمایش برای همه انواع HPV امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این، عفونت آنقدر شایع است که آزمایش HPV بخشی از غربالگری معمول سلامت جنسی نیست. غربالگری دهانه رحم، اشکال پرخطر HPV را که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، بررسی می‌کند. برخی از افراد مبتلا به تبخال یا HPV ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند یا علائم آنقدر خفیف باشند که فرد ممکن است از آنها آگاه نباشد. اگر فردی علائمی داشته باشد، معمولاً یک متخصص پزشکی می‌تواند HPV یا تبخال را تشخیص دهد. پس از کنترل علائم، در صورت وجود زگیل تناسلی، ممکن است پزشک، انجام آزمایش را توصیه کند.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی از نظر درمانی

درمان زگیل تناسلی

هیچ درمانی برای تبخال یا HPV وجود ندارد. با این حال، درمان می‌تواند علائم و عوارض ویروس‌ها را برطرف کند. اگر یک متخصص پس از بررسی آزمایش، تغییرات پیش سرطانی را تشخیص دهد، فرد تحت آزمایش‌های دیگر نیز قرار می‌گیرد. یک متخصص با درمان های مربوطه می‌تواند زگیل‌های فرد را از بین ببرد، اگرچه به‌ندرت باعث ایجاد علائم می‌شود و برداشتن آن همیشه ضروری نیست.

بیشتر مطالعه کنید: روش‌های درمان زگیل تناسلی

درمان تبخال

• فرد می‌تواند برای کوتاه‌کردن مدت ویروس‌های تبخال و کاهش دفعات تکرار آنها از دارو استفاده کند.
  • پوشیدن لباس‌های گشاد می‌تواند به کاهش تحریک ناشی از تاول‌ها کمک کند.
  • تمیز و خشک نگه‌داشتن پوست باعث بهبود زخم می‌شود.
  • داروهای ضددرد می‌توانند به رفع علائم کمک کنند.
  • اگر فردی علائمی نداشته باشد یا علائم خفیف باشد، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی از نظر عوارض

برخی از انواع HPV می‌توانند باعث سرطان شوند که معمولاً مدت‌ها پس از عفونت اولیه ایجاد می‌شود. برخی از افراد مبتلا به این نوع ویروس‌ها به سرطان مبتلا نمی‌شوند. غربالگری و آگاهی از علائم اولیه سرطان می‌تواند به اطمینان از درمان به‌موقع کمک کند.

در طول شیوع تبخال تناسلی، فرد تاول‌هایی روی پوست خود خواهد داشت که به راحتی میترکند. فردی که دارای زخم ترک‌خورده در ناحیه تناسلی یا نزدیک آن است، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اچ آی وی از شریک زندگی خود قرار دارد، زیرا پوستی که باز است، ورود ویروس را به جریان خون آسان‌تر می‌کند.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی در دوران بارداری

یک زن باردار می‌تواند با خیال راحت در غربالگری دهانه رحم برای HPV شرکت کند. در برخی موارد، عفونت HPV می‌تواند منجر به از دست دادن بارداری یا زایمان قبل از بلوغ کامل شود.

تبخال تناسلی می‌تواند عوارض جدی برای زنان باردار ایجاد کند. تبخال می‌تواند در هنگام تولد به نوزاد منتقل شود و این مورد می‌تواند یک عفونت جدی به نام تبخال نوزادی ایجاد کند.

اگر زن باردار مبتلا به تبخال تناسلی باشد، پزشک ممکن است در پایان دوره درمان تبخال را تجویز کند. اگرعلائم تبخال تناسلی نزدیک به زمان زایمان وجود داشته باشد، پزشک معمولاً زایمان سزارین را توصیه می‌کند.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی از نظر درمانی

پیشگیری از زگیل و تبخال تناسلی

یک فرد می‌تواند خطر ابتلا به HPV و تبخال را با استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی، از جمله رابطه جنسی دهانی تا حد زیادی کاهش دهد. با این حال، این ویروس‌ها می‌توانند روی پوست اطراف اندام تناسلی زندگی کنند، بنابراین ممکن است حتی با استفاده از کاندوم، به HPV یا تبخال مبتلا شوید. تبخال دهان از طریق تماس با بزاق یا تبخال منتشر می‌شود. این مورد می‌تواند در اثر تماس دهان‌به‌دهان مانند هنگام بوسیدن، ایجاد شود. ویروس نمی‌تواند خارج از بدن زندگی کند، بنابراین این ویروس از اشیایی مانند رختخواب و کاسه توالت به فرد منتقل نخواهد شد. یک فرد مبتلا به تبخال تناسلی می‌تواند اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از انتقال آن به همسر خود انجام دهد:

• مصرف داروهای ضد تبخال به صورت روزانه
  • اجتناب از تماس جنسی هنگامی که تبخال خارج شده است.
  • از دست‌زدن به زخم‌ها خودداری کنید؛ زیرا این کار می‌تواند ویروس را به سایر قسمت‌های بدن منتقل کند.

هیچ واکسنی برای تبخال وجود ندارد، اما برایHPV  یک واکسن وجود دارد. امروزه باتوجه به شیوع بالای ویروس، سن تزریق واکسن از 9 سالگی آغاز می شود و تا 45 سالگی می توان این واکسن را دریافت کرد.

کلام آخر

HPV و تبخال دارای ویژگی‌های مشابهی هستند، اما درک تفاوت‌های آنها بسیار مهم است. تبخال می‌تواند باعث تحریک و ناراحتی بیشتری شود، اما HPV اغلب تأثیر جدی‌تری بر سلامت طولانی مدت دارد. هیچ درمانی برای تبخال یا HPV وجود ندارد، اما فرد می‌تواند اقداماتی را برای جلوگیری از علائم و انتقال هر دو آنها انجام دهد. واکسن HPV مؤثرترین روش برای پیشگیری از این ویروس است. داشتن رابطه جنسی ایمن می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی را کاهش دهد.