خشکی واژن : علت، علائم، تشخیص و درمان آن!

خشکی واژن در زنان به نشانه‌های زنانه اطلاق می‌شود که در آن ترشحات واژن زنان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. به طور معمول، دیواره‌های قدامی و خلفی واژن با یکدیگر در تماس هستند. با ترشحات واژن در زندگی روزمره، از ساییده شدن این دیواره‌ها به یکدیگر و آسیب دیدن آنها جلوگیری می‌شود. غدد بارتولین و اسکین در واژن ترشحات را ایجاد می‌کنند. باید مقداری مایع در واژن وجود داشته باشد تا از اصطکاک دیواره‌های واژن در حین رابطه جنسی جلوگیری شود. اگر واژن تا حد معینی مرطوب نباشد، به دلیل اصطکاک در حین رابطه جنسی، سوزش ایجاد می‌شود. این وضعیت به دلیل ترشح ناکافی در واژن، خشکی واژن نامیده می‌شود.

خشکی واژن

علت خشکی واژن چیست؟

دیواره‌های واژن با لایه نازکی از رطوبت چسبنده به نام موکوس پوشیده شده است. این لایه همچنین یک محیط قلیایی را فراهم می‌کند که در آن اسپرم می‌تواند زنده بماند و برای تولید مثل جنسی حرکت کند. ترشحات واژن، دیواره واژن را چرب می‌کند و اصطکاک را در هنگام مقاربت کاهش می‌دهد. با افزایش سن زنان، تغییرات در تولید هورمون باعث نازک شدن دیواره‌های واژن می‌شود. پیری به معنای دیواره‌های نازک‌تر و سلول‌های کمتری است که مخاط ترشح می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به خشکی‌واژن شود. تغییرات هورمونی شایع‌ترین علت خشکی‌واژن است، اما تنها علت آن نیست؛ گاهی اوقات ورودی واژن به دلیل زایمان منبسط می‌شود. سایر دلایل خشکی‌واژن عبارتند از:

• دوره شیردهی
  • استرس بیش از حد
  • بیماری‌های سیستم ایمنی مانند سندرم شوگرن
  • ورزش سخت
  • برخی از درمان‌های سرطان مانند پرتودرمانی به لگن، هورمون درمانی یا شیمی درمانی
  • برداشتن تخمدان‌ها با جراحی
  • استفاده از برخی داروهایی نیز می‌تواند ترشحات بدن را به عنوان یک عارضه جانبی کاهش دهند.
  • صابون‌ها و شامپوهای حساسیت زا که باعث خشکی و سوزش در هنگام استحمام می‌شوند.
  • برخی از کرم‌ها و لوسیون‌های استفاده شده در داخل و خارج واژن می‌توانند باعث ایجاد خشکی واژن شوند.

آیا خشکی واژن نشانه بارداری است؟

آیا خشکی‌واژن نشانه بارداری است؟ این سوال اغلب مورد بحث قرار می‌گیرد. خشکی‌واژن به تنهایی نشانه بارداری نیست. بنابراین، اگر خشکی‌واژن دارید، ابتدا دلایل دیگری باید به ذهنتان خطور کند. کاهش سطح استروژن عامل اصلی خشکی‌واژن است. منبع اصلی استروژن در یک زن سالم، تخمدان‌ها هستند. برخی از سلول‌های روی تخمک از کلسترول به استروژن تبدیل می‌شوند. ماده اصلی استروژن، کلسترول است. اگر کلسترول وجود نداشته باشد، امکان قاعدگی وجود ندارد، زیرا استروژن تولید نمی‌شود.

برای حفظ سطح استروژن کافی در بدن یک زن سالم، نیاز است که تقریباً 10 درصد از وزن بدن او از چربی تشکیل شده باشد. اما در دوران یائسگی، حتی با داشتن ذخیره چربی، تعداد سلول‌های تولید کننده استروژن کاهش می‌یابد. به همین دلیل، سطح استروژن در این دوران به طور قابل توجهی پایین است.

با افزایش سن، زنان استروژن کمتری تولید می‌کنند. این امر منجر به قطع قاعدگی می‌شود. استروژن به طور کلی یک هورمون آنابولیک (هورمون سازنده) است که اثرات محافظتی سازنده‌ای بر عروق خونی، پوست و قلب، به ویژه واژن و پوشش داخلی رحم دارد. با کاهش این هورمون، فعالیت غدد ترشحی در واژن کاهش می‌یابد.

خشکی واژن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

خشکی‌واژن ممکن است به علت عوامل مختلفی از جمله تغییر هورمونی، عفونت، تنش، تحریک، آلرژی، استفاده از دارو و یا محصولات شوینده و حتی تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی رخ دهد. برای تشخیص خشکی‌واژن، می‌توانید به این نکات توجه کنید:

علائم

خشکی واژن ممکن است با علائمی مانند خارش، سوزش، درد، احساس تنگی، خونریزی در زمان جنسیت و عدم رضایت در زمان رابطه جنسی همراه باشد.

معاینه پزشکی

پزشک می‌تواند با انجام معاینه فیزیکی و انجام آزمایش‌های مختلف، از جمله آزمایش‌های خون و ادرار، تشخیص دقیقی از خشکی واژن شما بدهد.

مشاوره با پزشک

در صورتی که شما به علائم خشکی واژن دچار شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با او مشورت کنید. پزشک می‌تواند با بررسی علائم، تاریخچه پزشکی و سابقه بیماری‌های شما، تشخیص دقیقی از خشکی واژن شما بدهد و راهکارهای درمانی مناسبی را برای شما تجویز کند.

خشکی واژن

علائم خشکی واژن چیست؟

علائم خشکی‌واژن می‌تواند شامل خشکی، خارش، سوزش، درد، تنگی و خونریزی باشد. این علائم ممکن است باعث ایجاد احساس ناراحتی و درد برای زنان شود. برای اینکه بتوان برای درمان این علائم اقدام کرد، نیاز است تا علت خشکی واژن تشخیص داده شود. برخی از علل خشکی واژن شامل کمبود استروژن در دوران پس از یائسگی، عفونت واژن، عوامل شیمیایی، آلرژی، داروها و رژیم غذایی نامناسب می‌شوند. بهترین راه برای تشخیص دقیق علت خشکی واژن، مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های لازم است.

خشکی واژن چگونه درمان می‌شود؟

چندین روش موثر در درمان خشکی‌واژن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این روش‌های درمانی، استفاده از پی آر پی است. درمان‌های خشکی واژن عبارتند از:

• درمان پی آر پی
  • ژل
  • دارو
  • درمان گیاهی

کاربرد پی آر پی در درمان خشکی واژن

پی آر پی، مایعی است که با گرفتن مقداری از خون و جداسازی قسمت مفید آن توسط سانتریفیوژ به دست می‌آید. PRP مخفف پلاسمای غنی از پلاکت است. عوامل مغذی و جوان کننده زیادی در این مایع وجود دارد. می‌توان آن را اکسیر جوانی تولید شده توسط بدن خود نامید. در مجموع 3 جلسه در فواصل یک ماهه اعمال می‌شود. PRP همچنین با افزایش حساسیت گیرنده‌های انتهای عصبی در نقطه G واژن، رضایت جنسی را افزایش می‌دهد.

کلام آخر

خشکی‌واژن یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است در زنان رخ دهد. برخی از علل این مشکل شامل تغییرات هورمونی، عفونت‌های باکتریایی یا قارچی، استرس، حساسیت به مواد شیمیایی، داروها، تغییرات در سبک زندگی و تغذیه می‌شود. بهتر است در صورت بروز این علائم، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق علت آن، به شما توصیه کند که آزمایش‌هایی از جمله آزمایش‌های خون، آزمایش‌های ادرار و آزمایش‌های دیگری را انجام دهید. درمان خشکی واژن نیز بسته به علت آن متفاوت است. برخی از روش‌های درمانی شامل مصرف کرم‌ها یا ژل‌ها، تغییرات در سبک زندگی، مصرف داروهای هورمونی و یا مصرف محصولات طبیعی می‌شود. در هر صورت قبل از هرگونه اقدامی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

چه عللی باعث خشکی واژن می‌شود؟

علل خشکی‌واژن می‌تواند شامل تغییرات هورمونی، عفونت‌های باکتریایی یا قارچی، استرس، حساسیت به مواد شیمیایی، داروها، تغییرات در سبک زندگی و تغذیه و … باشد.

آیا تغییر در سبک زندگی می‌تواند به درمان خشکی واژن کمک کند؟

بله. تغییر در سبک زندگی می‌تواند به درمان خشکی‌واژن کمک کند. برخی از تغییراتی که می‌توانید ایجاد کنید، شامل مصرف مواد غذایی سالم، شروع ورزش منظم، کاهش استرس و … می‌شود.

آیا خشکی واژن می‌تواند باعث درد و سوزش شود؟

بله، خشکی واژن می‌تواند باعث درد، سوزش و احساس خارش در منطقه تناسلی شود.