کیست تخمدان : هر آنچه که باید بدانید!

کیست تخمدان می‌تواند در تمام مراحل زندگی یک زن ایجاد شود. گاهی اوقات آنها در زندگی داخل رحمی یا در دوره بلافاصله پس از تولد (پری ناتال) در پاسخ به تحریک هورمون‌های تولید شده توسط مادر ظاهر می‌شوند. آنها در سنین رشد جنسی (بلوغ) و در نوجوانی که تولید هورمون توسط تخمدان‌ها نامنظم است، به ویژه در سال‌های اول پس از شروع قاعدگی، بیشتر تشکیل می‌شوند. در بزرگسالی، کیست تخمدان نادرتر است و در صورت بروز، نیاز به تایید ماهیت آنها دارد. در دوره پس از یائسگی، زمانی که تخمدان‌ها دیگر هورمون تولید نمی‌کنند، ظاهر آنها باید همیشه به دقت ارزیابی شود. شایع‌ترین کیست‌ها، حتی در بزرگسالی، مشابه کیست‌هایی که در نوجوانی ظاهر می‌شوند، ماهیت عملکردی دارند، یعنی به دنبال محرک ناشی از هورمون‌ها ایجاد می‌شوند و هیچ گونه نگرانی ایجاد نمی‌کنند.

تخمدان‌ها اندام‌های دستگاه تناسلی زنان هستند. آنها هورمون‌های جنسی زنانه یعنی استروژن و پروژسترون را تولید می‌کنند و تخمک‌ها را حفظ می‌کنند، یعنی سلول‌هایی که پس از بارور شدن توسط اسپرم، امکان شروع بارداری را فراهم می‌کنند. کیست‌های تخمدان حفره‌ها یا کیسه‌هایی هستند که در تخمدان با ابعاد متغیر با محتوای مایع تشکیل می‌شوند و می‌توانند یک یا هر دو تخمدان را تحت تاثیر قرار دهند. آنها بسیار شایع هستند، تقریباً همیشه خوش خیم هستند و معمولاً هیچ ناراحتی (علائمی) ایجاد نمی‌کنند. اکثر کیست‌ها، بدون نیاز به درمان دارویی یا جراحی در عرض چند ماه به طور خود به خود پسرفت می‌کنند.

کیست تخمدان

کیست‌تخمدان چیست؟

تخمدان‌ها غدد درگیر در یک فعالیت چرخه‌ای و شدید تولید تخمک هستند که با زندگی باروری زنان مرتبط است و تحت تأثیر هورمون‌های جنسی است که بر تولید و بلوغ فولیکول‌ها تأثیر می‌گذارد. بیشتر کیست‌هایی که در داخل تخمدان‌ها تشکیل می‌شوند دقیقاً به این فعالیت مزمن تولید و بلوغ فولیکولی مرتبط هستند. از آنجایی که آنها به دلیل عملکرد تخمدان به وجود می‌آیند، به عنوان کیست‌های عملکردی تعریف می‌شوند و بسته به مرحله چرخه قاعدگی که در آن ایجاد می‌شوند به کیست‌های فولیکولی یا لوتئال تقسیم می‌شوند.

سپس کیست‌هایی وجود دارند که ارتباط مستقیمی با چرخه قاعدگی ندارند، اما نئوفرماسیون واقعی تخمدان را نشان می‌دهند. کیست‌های آندومتریوز، سیستادنوماهای سروزی یا موسینوس و کیست‌های درموئید از این دسته هستند.

بیشتر مطالعه کنید: تنبلی تخمدان

علائم کیست تخمدان چیست؟

از آنجایی که کیست‌های تخمدان اغلب هیچ ناراحتی (علائمی) ایجاد نمی‌کنند، وجود آنها تقریباً همیشه به طور اتفاقی در تحقیقات انجام شده به دلایل دیگر کشف می‌شود. در واقع، معمولاً فقط کیست‌های بزرگ با قطر بیش از پنج سانتی‌متر می‌توانند باعث ناراحتی شوند. علائم اصلی عبارتند از:

• درد شدید در حین رابطه جنسی یا بیشتر اوقات درد خفیف و مبهم و احساس وزن در ناحیه لگن
  • مشکل در تخلیه مثانه
  • نیاز به ادرار مکرر
  • تورم شکم

گاهی اوقات کیست تخمدان می‌تواند با تغییراتی در تولید هورمونی همراه باشد که می‌تواند با بی نظمی در چرخه قاعدگی ظاهر شود. در صورت پیچ خوردگی یا پارگی کیست، درد به طور ناگهانی ایجاد می‌شود و بسیار قوی و حاد است.

در مورد سندروم پیش از قاعدگی بیش‌تر بدانید!

علت کیست‌تخمدان چیست؟

تغییر در عوامل تنظیم کننده تولید هورمون توسط تخمدان‌ها می‌تواند منجر به ایجاد کیست تخمدان شود. در مرحله رشد داخل رحمی، در هفته‌های آخر بارداری و در ماه‌های اول زندگی، به دلیل تحریک شدید هورمون‌های مادر، کیست‌ها ایجاد می‌شوند. در بزرگسالی، و به ویژه پس از یائسگی، هر گونه تشکیل تخمدان کیستیک، به ویژه اگر با ظاهری مخلوط، مایع و تا حدی جامد باشد، باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا ماهیت آن تشخیص داده شود.

بیش‌تر بخوانید: لاپاراسکوپی کیست تخمدان

کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک زنان پس از ویزیت بیمار و انجام سونوگرافی، قادر به تایید وجود یا عدم وجود کیست خواهد بود و می‌تواند ارزیابی کند که آیا برای بررسی اینکه آیا کیست به طور خود به خود پسرفت کرده است یا خیر، نیاز به بررسی مجدد دارد یا خیر. تشخیص کیست تخمدان اساساً از طریق سونوگرافی و ترجیحاً با سونوگرافی ترانس واژینال انجام می‌شود. سونوگرافی یک معاینه غیر تهاجمی است که به پزشک امکان می‌دهد کیست‌های تخمدان را شناسایی و اندازه گیری کند تا بتواند کیست‌ها و تغییرات احتمالی آنها را در طول زمان بررسی کند و تنها در صورت لزوم درمان مناسب را پیشنهاد کند.

تجربه به دست آمده در طول زمان در واقع این امکان را به وجود آورده است که نیاز به جراحی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دشوارترین موارد برای تشخیص که در واقعیت نادر است نیز می‌تواند با تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) ارزیابی شود. به عنوان مثال، اگر محتویات کیست کاملاً مایع نباشد و دارای مناطق جامد یا دیواره‌های ضخیم و نامنظم باشد یا زمانی که کیست به مرور زمان پسرفت نمی‌کند، پزشک ممکن است معاینات بیشتری از جمله MRI و نمونه‌گیری خون را توصیه کند.

بیش‌تر بخوانبد: بهترین دارو برای کیست تخمدان

کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان چگونه است؟

در گذشته در مورد کیست‌های عملکردی تخمدان، اغلب هورمون درمانی استفاده می‌شد. متعاقباً نشان داده شد که درمان و عدم درمان با هورمون‌ها به یک اندازه احتمال دارد که درمان شوند. امروزه این نوع رویکرد برای زنان جوان با کیست‌های عملکردی که درخواست ضد بارداری دارند، اختصاص دارد. در این موارد در واقع قرص‌های ضد بارداری برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و تسهیل جذب مجدد کیست‌ها پیشنهاد می‌‌شود.

کیست‌های تخمدان به هیچ درمانی نیاز ندارند، بلکه فقط به بررسی سونوگرافی نیاز دارند. با این حال در مورد پیچ ​​خوردگی کیست تخمدان، دریافت سریع مشاوره پزشکی و انجام عمل جراحی برای حفظ حداکثر مقدار بافت تخمدان مهم است. کیست‌های ناشی از آندومتریوز نیز نیاز به ارزیابی پزشکی برای طبقه بندی صحیح بیماری دارند. امروزه جراحی برای درمان کیست تخمدان تقریباً همیشه از طریق یک روش کم تهاجمی به نام لاپاراسکوپی انجام می‌شود. اگر کیست پسرفت نکرد یا درد حاد ظاهر شد یا پزشک مشکوک به وجود تومور بود، در این صورت روش درمانی جراحی توسط پزشک انتخاب می‌شود.

در مورد درمان کیست تخمدان بیش‌تر بخوانید!

جلوگیری از کیست تخمدان

جلوگیری از تشکیل کیست تخمدان امکان پذیر نیست، اما انجام معاینات دوره‌ای حتی در صورت عدم وجود علائم خاص، روشی موثر برای شناسایی زود هنگام هر کیست تخمدانی است که ارزش توجه بالینی را دارد.