آیا تست پاپ اسمیر درد دارد؟!

تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان استفاده می‌شود و به آن تست پاپ نیز می‌گویند. این آزمایش که با برداشتن سواب (نمونه سلولی) از دهانه رحم با برس، بدون هیچ گونه برش یا عمل جراحی انجام می‌شود، وجود ضایعات پیش ساز که ممکن است باعث سرطان دهانه رحم شود را مشخص می‌کند. به این ترتیب تشخیص زودهنگام و درمان آسان قبل از رسیدن به مرحله سرطان امکان پذیر است.

تست پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی سرطان دهانه رحم و وضعیتی به نام نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم که در آن سلول‌های غیرطبیعی روی دهانه رحم ایجاد می‌شود، استفاده می‌شود. پاپ اسمیر که توسط دانشمند یونانی جورجیوس پاپانیکولائو ابداع شده است، به ویژه در تشخیص سلول‌های دهانه رحم که به دلیل سرطان تغییر کرده‌اند، خوب است.

این آزمایش سلول‌های غیرطبیعی به نام سلول‌های پیش سرطانی را شناسایی می‌کند. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عفونتی است که معمولاً از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. می‌تواند منجر به تغییراتی در این سلول‌ها شود که بعداً منجر به سرطان دهانه رحم می‌شود. بنابراین این آزمایش یک اقدام پیشگیرانه برای تشخیص علائم داخلی و اولیه سرطان دهانه رحم است.

در حین انجام آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی میفتد؟

پزشک در طی آزمایش پاپ اسمیر تعدادی سلول از دهانه رحم شما جمع آوری می‌کند. از شما خواسته می‌شود که لباس‌های خود را به طور جزئی یا کامل درآورید و ممکن است لباس بیمارستان به شما داده شود. دراز می‌کشید و پاهای خود را در رکاب‌های برآمده قرار می‌دهید. این پوزیشن به پزشک امکان دسترسی آسان به واژن شما را می‌دهد.

سپس پزشک یک ابزار معاینه به نام اسپکولوم را در دهانه واژن شما قرار می‌دهد. این ابزار، واژن شما را باز نگه می‌دارد تا پزشک به راحتی دهانه رحم شما را در انتهای کانال واژن ببیند. سپس از یک برس نرم یا سواب برای جمع آوری برخی از سلول‌ها از سطح و داخل دهانه رحم استفاده می‌کند. سپس سواب یا برس را در ظرف حاوی مایع قرار می‌دهد تا سلول‌ها خشک نشوند.

تست پاپ اسمیر چه حسی دارد؟ دردناک است؟

آزمایش پاپ اسمیر زیاد طول نمی‌کشد، اما ممکن است کمی احساس ناراحتی ایجاد کند، به خصوص اگر اولین بار باشد. اولین باری که برای معاینه زنان به پزشک مراجعه می‌کنید، ممکن است عادت نداشته باشید که پاهای خود را در رکاب قرار دهید. هنگامی که پزشک اسپکولوم را وارد می‌کند، ممکن است کمی احساس سردی کنید؛ زیرا ابزار معمولاً از فلز ساخته شده است.

اگر پرده بکارت شما هنوز دست نخورده است، ممکن است زمانی که پزشک اسپکولوم را وارد واژن می‌کند، درد خفیفی احساس کنید. اگر در هر زمانی احساس کردید که معاینه خیلی دردناک می‌شود، می‌توانید از پزشک بخواهید که آن را متوقف کند. او می‌تواند از اسپکولوم کوچکتری استفاده کند که شما با آن احساس راحتی بیشتری کنید.

هنگامی که پزشک آزمایش اسمیر دهانه رحم را انجام می‌دهد، ممکن است کمی تحریک شوید. پس از پایان آزمایش، این تحریک ممکن است چند ساعت طول بکشد. در برخی موارد، ممکن است خونریزی و ترشح خفیف واژینال وجود داشته باشد. با این حال، این‌ علائم چند ساعت بعد از انجام این آزمایش از بین می‌رود؛ اما اگر روز بعد ادامه پیدا کرد، باید در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید.

چه زمانی باید آزمایش پاپ اسمیر انجام داد؟

ممکن است از خود بپرسید چه زمانی باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید. پزشکان معمولاً توصیه می کنند که زنان بین 21 تا 65 سال آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. همچنین انجام اولین آزمایش پاپ اسمیر قبل از 21 سالگی در دوران بلوغ طبیعی است. اگر از نظر جنسی فعال هستید، صرف نظر از اینکه چند سال دارید، انجام آزمایش پاپ اسمیر ایده خوبی است. اگر از نظر جنسی فعال نیستید، پزشکان توصیه می‌کنند که هر سه سال یک بار در دهه 20 زندگی خود معاینه دهانه رحم انجام دهید.

در مورد زگیل تناسلی بیشتر بدانید!

آیا تست پاپ اسمیر ضرر دارد؟

اکثر زنان در حین تست پاپ احساس درد نمی‌کنند، اما برخی از زنان ممکن است ناراحتی یا فشار را تجربه کنند. اگر نگران احساس ناخوشایندی هستید، قبل از انجام آزمایش با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.

نتایج آزمایش پاپ به چه معناست؟

نتایج تست پاپ اسمیر می‌تواند طبیعی یا غیر طبیعی باشد. یک نتیجه طبیعی به این معنی است که هیچ سلول غیر طبیعی در دهانه رحم یافت نشده است. نتیجه غیر طبیعی به این معنی است که برخی از سلول‌های دهانه رحم طبیعی نیستند. با این حال، یک نتیجه غیر طبیعی لزوماً به معنای ابتلا به سرطان نیست. ممکن است به این معنی باشد که شما عفونت یا التهابی دارید که نیاز به درمان دارد. اگر نتیجه غیرطبیعی داشتید، پزشک ممکن است آزمایش‌ها یا درمان‌های بیشتری مانند کولپوسکوپی (روشی برای بررسی دقیق‌تر دهانه رحم) یا بیوپسی (روشی که در آن یک قطعه کوچک از بافت برای معاینه برداشته می‌شود) توصیه کند.

کلام آخر

تست پاپ اسمیر یک تست غربالگری ساده و مهم است که می‌تواند از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را از 21 سالگی شروع کنند و با توجه به سن و عوامل خطر آن را به صورت منظم انجام دهند. اگر سوال یا نگرانی در مورد تست پاپ اسمیر دارید، با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.