دلیل خروج باد از واژن چیست؟ و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

گاز واژن (نفخ واژینال یا کویفینگ) زمانی اتفاق میفتد که گاز را از واژن خود دفع می‌کنید. صدایی که می‌شنوید هوای به دام افتاده است که از واژن شما خارج می‌شود. معمولاً بی ضرر است و در اثر رابطه جنسی، ورزش یا ضعف عضلات کف لگن ایجاد می‌شود و در موارد نادر، نشانه فیستول واژن است.

دلیل خروج باد از واژن

گاز واژن چیست؟

خروج گاز از واژن زمانی اتفاق می‌افتد که واژن شما هوای محبوس شده در داخل آن را آزاد می‌کند. این یک عملکرد غیرارادی بدن است که نمی‌توانید آن را کنترل کنید. هنگامی که این هوا خارج می‌شود، صدایی شبیه نفخ از رکتوم شما ایجاد می‌کند. در حالی که ممکن است خجالت آور باشد، خروج گاز از واژن بسیار رایج و معمولاً بی ضرر است. اما  اگر با سایر علائم جدی‌تر رخ دهد، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد.

بیشتر مطالعه کنید: علت بوی بد واژن چیست و چگونه رفع می شود؟

علائم گاز واژن چیست؟

علامت اصلی گاز واژن، شنیدن و احساس خروج هوا از واژن است. این اتفاق شبیه به شنیدن باد معده از راست روده است. برخلاف گاز معده، گاز واژن شما بو نمی‌دهد، زیرا این گاز به سیستم گوارش شما مربوط نیست.

دلیل خروج باد از واژن چیست؟

هوا به طرق مختلف در داخل کانال واژن شما حبس می‌شود. کانال واژن (یا کانال تولد) ناحیه عضلانی داخل بدن شما است که در طول قاعدگی در آن قسمت، تامپون قرار می‌دهید. هوای حبس شده جایی برای خروج ندارد. صدایی که می‌شنوید هوای بیرون رانده شده از واژن شماست. عوامل متعددی باعث می‌شود که هوا در داخل واژن شما به دام بیفتد. برخی از رایج‌ترین آنها عبارت‌اند از:

فعالیت‌های جنسی

رابطه جنسی یکی از بزرگترین علل گازهای واژن است. هنگامی که آلت تناسلی، به داخل و خارج واژن شما حرکت می‌کند، هوا می‌تواند به داخل فشار وارد کند و هنگامی که از واژن شما خارج می‌شود، هوا آزاد می‌شود. گاز واژن در موقعیت‌های خاص یا زمانی که در حین رابطه جنسی تغییر وضعیت می‌دهید، بیشتر اتفاق می‌افتد.

بیشتر مطالعه کنید: آیا خشکی واژن خطرناک است؟

استفاده از تامپون

مانند رابطه جنسی، فشار دادن تامپون یا کاپ قاعدگی به داخل واژن در طول قاعدگی ممکن است هوا را وارد کانال واژن شما کند. وقتی تامپون یا کاپ را بردارید هوا خارج می‌شود و صدایی را می‌شنوید.

ضعف عضلات کف لگن

یائسگی، زایمان و سایر علل اختلال عملکرد کف لگن، باعث به وجود آمدن گاز واژن می شوند، زیرا در این موقعیت ها عضلات کف لگن شما تضعیف می شوند.

معاینات واژینال

خروج گاز از واژن در طول معاینه لگن، معمول است. هنگامی که پزشک اسپکولوم را در واژن شما وارد می‌کند، باعث می‌شود تا هوا وارد واژن شود.

فیستول واژن

فیستول، سوراخی است که بین کانال واژن و اندام‌های ادراری یا گوارشی (مانند مثانه یا روده) قرار دارد. فیستول‌های واژن معمولاً نتیجه تروما، جراحی یا سایر بیماری‌ها هستند. به غیر از گاز واژن، علائم فیستول واژینال شامل ترشح ادرار، ادرار بدبو و بی اختیاری است.

بیشتر مطالعه کنید: بهترین روش های روشن سازی واژن

حرکات بدنی

یوگا و سایر حرکات مانند دویدن می‌توانند باعث گیر افتادن هوا در داخل واژن شوند، زیرا واژن شما در طول این فعالیت‌ها کمی باز یا کشیده می‌شود.

آیا باد واژن می‌تواند باعث درد شود؟

باد به دام افتاده در داخل واژن شما معمولا باعث درد نمی‌شود. در صورت احساس درد ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مانند فیستول واژن باشد. اگر در واژن خود احساس درد می‌کنید یا علائم فیستول واژینال را دارید، بهتر است به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

چگونه می‌توانیم خروج باد از واژن را درمان کنیم؟

نفخ واژینال یک مورد شایع است و نیازی به درمان ندارد، زیرا در بیشتر موارد فعالیت جنسی یا ورزش باعث آن می‌شود. خودداری یا کاهش این فعالیت‌ها تنها راه درمان خروج باد از واژن است. از آنجایی که ضعف عضلات کف لگن یکی دیگر از علل شایع خروج باد از واژن است، تمرینات قدرتی برای کمک به تقویت و سفت کردن عضلات لگن ممکن است به کاهش دفعات خروج باد از واژن کمک کند. بهترین راه برای انجام این کار انجام تمریناتی برای درمان و تقویت عضلات کف لگن است.

دلیل خروج باد از واژن

چگونه می‌توان از خروج گاز از واژن جلوگیری کرد؟

باد واژن یک اتفاق طبیعی است و شما نمی‌توانید  کار زیادی برای جلوگیری از آن انجام دهید. فعالیت‌های خاصی مانند رابطه جنسی، ورزش یا زایمان می‌تواند باعث شود که گاز واژن بیشتر اتفاق بیفتد. پرهیز از فعالیت‌ها یا موقعیت‌های جنسی که باعث می‌شود باد واژن تشکیل شود، می‌تواند کمک کننده باشد.

بیشتر مطالعه کنید: بی اختیاری ادرار در خانم ها

کلام آخر

گاز واژن یا (queefing) یک عملکرد عجیب بدن است که معمولاً هیچ خطری برای سلامتی ندارد. گاز واژن در حالی که شرم آور و آزاردهنده است، معمولا جای نگرانی ندارد و بسیار رایج است. ضعیف بودن عضلات کف لگن پس از زایمان و بارداری نیز می‌تواند در ایجاد باد واژن بیشتر نقش داشته باشد. در موارد نادر، گاز واژن به دلیل یک بیماری زمینه‌ای مانند فیستول ایجاد می‌شود. اگر درد و سایر علائم جدی همراه با گاز واژن را تجربه کردید، می‌بایست به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. اگر گاز واژن مشکل‌ساز باشد، فرد بهتر است از فعالیت‌های جنسی و ورزش‌های بدنی که باعث آن می‌شود، استفاده از محصولات بهداشتی داخلی زنانه، مانند تامپون اجتناب کند.