مراقبت‌های بعد از کربوکسی تراپی واژن

کربوکسی تراپی، یک روش درمانی پزشکی است که با تزریق گاز کربن دی‌اکسید به زیر پوست، اثرات زیبایی فراوانی ایجاد می‌شود. در چند سال اخیر، روش‌های زیبایی برای زنان به یک درمان مکرر تبدیل شده‌اند که به تنهایی نیز بسیار موثر هستند و همچنین می‌توانند با ترکیب روش‌های مختلف بهبود یابند. یکی از سؤالات رایج در این خصوص، مراقبت‌های بعد از کربوکسی تراپی واژن است. در این بخش همراه ما باشید تا ضمن توضیح روش کربوکسی تراپی واژن، درمورد مراقبت‌های بعد و سایر باید و نبایدهای آن توضیح دهیم.

کربوکسی تراپی واژن

کربوکسی تراپی ناحیه تناسلی در بسیاری از درمان‌ها در زمینه زیبایی‌ اندام تناسلی استفاده می‌شود، از جمله:

• کوچک‌کردن مونس پوبیس (چربی بالای واژن)
  • احیا و جوانسازی لب‌های بزرگ واژن
  • در شکایات درد، سوزش و خشکی واژن مربوط به یائسگی
  • افزایش جریان خون را در این ناحیه
  • افزایش تولید کلاژن
  • نوسازی و جوانسازی کانال واژن
  • سفت کردن واژن

تأثیر کربوکسی تراپی واژن

با تزریق گاز دی‌اکسیدکربن پزشکی به زیر پوست، رگ‌های خونی به عنوان پاسخ بدن به افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن در ناحیه تزریق شده، منبسط می‌شوند و میزان اکسیژنی که به این ناحیه می‌رسد چندین برابر افزایش می‌یابد. بر این اساس، قرمزی و احیای پوست، تحریک و افزایش تولید کلاژن نیز در بافت‌های چربی شروع به ذوب‌شدن می‌کند.

فواید این درمان بسیار زیاد است. کربوکسی تراپی به دلیل مکانیسم‌های مختلفی مانند بهبود میکرو سیرکولاسیون و اکسیژن‌رسانی بافت‌ها، عمدتاً به عنوان درمانی برای سلولیت شناخته می‌شود.

کربوکسی تراپی علاوه بر درمان سلولیت، تأثیر مفیدی بر کیفیت مخاط واژن دارد و آن را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. در واقع به کمک این روش می‌توانید واژن خود را جوان‌سازی کنید.

کربوکسی تراپی چه کاری انجام می‌دهد؟

کربوکسی تراپی در ترک‌های پوستی ناشی از دلایل مختلف، در درمان سلولیت ناحیه‌ای، در درمان کبودی زیر چشم، در اصلاح جای زخم و اسکار جراحی و در نوسازی ناحیه تناسلی کاربرد دارد. جریان خون را در ناحیه اعمال شده افزایش می‌دهد و با احیای بافت، منجر به افزایش تولید کلاژن می شود.

چگونه برای کربوکسی تراپی واژن آماده شویم؟

هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. کربوکسی تراپی پس از فعالیت بدنی شدید به دلیل اسیدوز بافتی ناشی از تجمع اسیدلاکتیک در طول تمرین توصیه نمی‌شود. این امر باعث تأخیر در دفع دی‌اکسیدکربن از بدن می‌شود که معمولاً چند دقیقه از طریق تنفس طول می‌کشد.

کربوکسی تراپی ناحیه تناسلی

جلسات کربوکسی تراپی

اگرچه تعداد جلسات کربوکسی تراپی واژن بسته به هدف برنامه متفاوت است، اما در مجموع 10-20 جلسه و معمولاً 2 جلسه در هفته کافی است. اثرات درمانی مورد نظر زمانی که با کربوکسی تراپی PRP، مزوتراپی، رادیوفرکوئنسی و درمان‌های لیزر ترکیب می‌شود، بسیار زیاد خواهد بود که به تنهایی در درمان ترک‌های پوستی، سلولیت، نازک شدن ناحیه‌ای، جوان‌سازی بافت‌ها یا اسکارهای جراحی بسیار مؤثر هستند. بیماران من که فقط کربوکسی تراپی را شروع کرده‌اند، اظهار می‌کنند که به طور متوسط ​​در جلسه 3 و 4 شاهد بهبودی بودند.

چه کسانی نباید کربوکسی تراپی واژن انجام دهند؟

• زنان حامله
  • زنان شیرده
  • کسانی که درد قفسه سینه دارند.
  • کسانی که مشکلات لخته‌شدن خون دارند.
  • کسانی که عفونت‌های پوستی فعال دارند.
  • باید از مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری قلبی اجتناب شود.
  • افرادی که از نارسایی تنفسی، کبدی یا کلیوی رنج می‌برند.
  • زنان دیابتی
  • زنانی که تحت درمان با داروهای مهارکننده کربنیک انیدراز است که اغلب در درمان گلوکوم استفاده می‌شود.

مراقبت‌های بعد از کربوکسی تراپی واژن

پس از کربوکسی تراپی واژن هیچ‌گونه دارو یا محدودیت اضافی برای بیماران اعمال نمی‌شود، اما استخر، سونا و حمام در روز کربوکسی تراپی توصیه نمی‌شود. به طور کلی، توصیه‌های بعد از کربوکسی تراپی عبارت‌اند از:

• محل‌های تزریق را تا 6-4 ساعت پس از درمان نشویید یا خیس نکنید.
  • در روز درمان از حمام، دوش، سونا یا شنا خودداری کنید.
  • از هیپوترمی و گرم‌کردن ناحیه تحت درمان به مدت چند روز (تا زمان فروکش‌کردن تورم) خودداری کنید.
  • ناحیه تحت درمان را از نور مستقیم خورشید، حتی در سولاریوم، برای 3 تا 4 روز اول پس از درمان محافظت کنید .

تورم بعد از کربوکسی تراپی

در پاسخ به دی‌اکسیدکربن، مویرگ‌ها گشاد می‌شوند و نفوذپذیری دیواره افزایش می‌یابد. بخشی از مایع خون از رگ به فضای بین سلولی عبور می‌کند و این باعث ایجاد ادم می‌شود، این یک واکنش طبیعی بدن است. تورم در عرض 1-3 روز پس از عمل فروکش می‌کند.

آیا می‌توانم بعد از جلسه سرکار بروم؟

مطلقاً نیازی به روزهای استراحت نیست و می‌توانید بلافاصله به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. پس با خیال راحت به سرکار خود بروید. همچنین رعایت تقویم فصلی ضروری نیست؛ کربوکسی تراپی را می‌توان در تابستان نیز انجام داد. علاوه بر این، می‌تواند با سایر درمان‌های زیبایی مانند مزوتراپی، پرکننده‌ها، لیزر و سم بوتولینوم همراه باشد. در این صورت ممکن است پزشک صلاح بداند تا یک روز استراحت کنید.

عوارض کربوکسی تراپی

درمان کربوکسی تراپی تقریباً هیچ عارضه جانبی پزشکی ندارد، چرا که دی‌اکسیدکربن یک گاز در بدن ما است. عوارض جانبی احتمالی پس از درمان عبارت‌اند از:

• قرمزی یا کبودی
  • سوزش
  • تورم موضعی
  • بثورات پوستی

قرمزی‌ها به مدت 1-3 روز خودبه‌خود ناپدید می‌شوند. ممکن است کبودی‌های کوچکی در اثر تزریق ظاهر شود که در حدود 5 تا 7 روز ناپدید می‌شوند. قرمزی و تورم موجود در طول درمان به طور خودبه‌خود در عرض چند دقیقه پس از درمان ناپدید می‌شود.

احساس سوزش، موقتی است و بیمار چند روز بعد از درمان، احساس بهتری خواهد داشت. بلافاصله پس از درمان می‌توانید به فعالیت‌های عادی بازگردید.

اگر بعد از چند روز همچنان احساس درد داشتید و یا حس کردید که علائم شما در حال بدتر شدن است، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا کربوکسی تراپی دردناک است؟

این روش درمان کاملاً بدون درد نیست. نفوذ CO2 به بافت باعث ایجاد آمفیزم موقت زیر جلدی می‌شود که بافت را جدا می‌کند و باعث ناراحتی خفیف و گاهی اوقات درد می‌شود که از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. ناراحتی، زمانی بیشتر می‌شود که بافت مورد درمان فشرده باشد، مانند سلولیت با یک جزء فیبرواسکلروتیک فراوان. البته با بی‌حسی موضعی این درد کم شده و بعد از جلسه احتمال‌ احساس درد بسیار کم است.

چند جلسه کربوکسی تراپی واژن لازم است؟

یک جلسه کربوکسی تراپی از 20 تا 40 دقیقه طول می‌کشد و بسته به اختلال و اندازه ناحیه تحت درمان، متفاوت است. یک‌چرخه درمانی به طور متوسط ​​شامل حدود 10 جلسه به صورت هفتگی است، اما در برخی موارد می‌توان به 20 جلسه نیز رسید، زمانی که در حال درمان رسوبات چربی موضعی یا سلولیت فیبروتیک هستید، تعداد جلسات به اختلالی که باید درمان شود، شدت آن و پاسخ بیمار به درمان بستگی دارد. اولین نتایج بعد از جلسه چهارم یا پنجم قابل‌ملاحظه است.