• روز های کاری : روزهای زوج از ساعت 16:30 الی 19:30

کربوکسی تراپی واژن چگونه انجام می‌‌شود؟

درمان کربوکسی تراپی، تزریق زیر جلدی گاز دی اکسید کربن برای اهداف زیبایی شناختی یا درمانی است. همچنین در ناحیه تناسلی نیز کاربرد فراوانی داشته است. کربوکسی تراپی یکی از روش‌هایی است که امروزه برای اهداف زیبایی استفاده می‌شود. اگرچه عموماً برای زیبایی بافت استفاده می‌شود، اما مزایای عملکردی زیادی نیز دارد. ما در این مقاله به بررسی کربوکسی تراپی واژن پرداخته‌ایم. تا آخر مقاله با ما همراه بمانید.

کربوکسی تراپی واژن

کربوکسی تراپی واژن چیست؟

کربوکسی تراپی، تزریق زیر جلدی گاز دی اکسید کربن برای اهداف درمانی است. برای اولین بار در سال 1932 اعمال شد. با درمان کربوکسی تراپی، همچنین به عنوان “CO2therapy”، “تزریق گاز دی اکسید کربن”، “Carboxytherapy” شناخته می‌شود. با انجام کربوکسی تراپی، “hypercapnia” ایجاد می‌شود، یعنی غلظت دی اکسید کربن در بافت افزایش می‌یابد. بدین ترتیب:

  • تجزیه چربی صورت می‌گیرد.
  • گردش عروقی تسریع می‌یابد.
  • اتساع عروق وجود دارد (گشاد شدن عروق).
  • تولید کلاژن افزایش می‌یابد.

در نتیجه همه این رویدادهای فیزیولوژیکی، مزایای ضد پیری را ارائه می‌دهد.

دستگاه کربوکسی تراپی چیست؟

دستگاه‌های کربوکسی تراپی، تجهیزات پزشکی هستند که از گاز دی اکسید کربن، سیستم فیلتر، تنظیم کننده و لوله‌های پلاستیکی تشکیل شده‌اند. گاز موجود در لوله دی اکسید کربن پس از فیلتر شدن، به لوله پلاستیکی منتقل می‌شود و می‌توان آن را مستقیماً از طریق سوزن ظریف انتهای لوله پلاستیکی به بیمار تزریق کرد. مقدار و سرعت گازی که باید به بدن تزریق شود توسط پزشک قابل تنظیم است.

امروزه دستگاه‌های کربوکسی تراپی مدرن دارای «سیستم گرمایشی» هستند، یعنی گاز دی اکسید کربن قبل از تزریق به پوست کمی گرم می‌شود و در نتیجه اثربخشی این روش افزایش می‌یابد و کاملاً بدون درد بودن آن تضمین می‌شود. دی اکسید کربن، گازی بی رنگ، بی بو، محلول در آب، سنگین‌تر از هوا است و سرعت انتشار آن در بافت، 25 برابر سریع‌تر از اکسیژن است.

کربوکسی تراپی واژن چگونه کار می‌کند؟

در برخی موارد، گاز دی اکسید کربن به بافت زیر جلدی درست زیر پوست و گاهی به بافت چربی عمیق‌تر داده می‌شود. اثرات آن با توجه به منطقه‌ای که در آن داده می‌شود، متفاوت است. مثلا: پس از تزریق به بافت چربی، مرگ سلول‌های چربی رخ می‌دهد. زیرا گاز دی اکسید کربن روی سلول‌های چربی اثر سمی دارد. با توجه به این ویژگی در سلولیت و مشکلات روانکاری منطقه‌ای استفاده می‌شود. علاوه بر این، با انبساط شریان‌هایی که اکسیژن را به بافت می‌آورند، اکسیژن رسانی به بافت افزایش می‌یابد.

در کاربردهای سطحی‌تر، به عنوان مثال، با تزریق درست زیر پوست، پوست با افزایش تولید کلاژن، جوان می‌شود. با توجه به این ویژگی برای درمان چین و چروک و خطوط ریز به خصوص در نواحی واژن استفاده می‌شود.

کربوکسی تراپی واژن

اثر بور چیست؟

موضوع مهم دیگر در درمان‌های کربوکسی تراپی «اثر بور» است. هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون هنگام عبور از مویرگ‌های آلوئولی، اکسیژن دریافت می‌کند و به اکسی هموگلوبین (HbO2) تبدیل می‌شود. اکسی هموگلوبین با پیوستن به گردش خون سیستمیک، در بافت‌های بدن گردش می‌کند. اگر هیپرکاپنیا و کاهش PH به دلیل گاز دی اکسید کربن اضافی در هر بافتی وجود داشته باشد، اکسی هموگلوبین اکسیژن خود را در آنجا ترک می‌کند (رویداد اکسیژن زدایی)؛ بنابراین اکسیژن رسانی بافت تضمین می‌شود. این پدیده فیزیولوژیکی، اثر بور نامیده می‌شود. در صورت افزایش دما، اکسیژن رسانی بافت افزایش می‌یابد.

کربوکسی تراپی در چه زمینه‌هایی موثر است؟

اگرچه می‌توان آن را با خیال راحت در سراسر بدن اعمال کرد، اما بیشتر در مناطقی که سلولیت ایجاد می‌شود، اطراف صورت و چشم‌ها، در ناحیه گردن و ناحیه تناسلی دیده می‌شود. به خصوص در سال های اخیر، کربوکسی تراپی ناحیه تناسلی شروع به کار کرده است.

حوزه‌های کاربرد زیبایی کربوکسی تراپی

حوزه‌های کاربردی کربوکسی تراپی برای اهداف زیبایی در زیر فهرست شده است.

ترک‌های پوستی (استریاس)

آنها ترک‌هایی هستند که در نتیجه پاره شدن کلاژن در لایه درم پوست ایجاد می‌شوند. این ترک‌ها که ابتدا در رنگ‌های قرمز و بنفش مشاهده می‌شوند به مرور زمان رنگدانه خود را از دست داده و سفید و نرم می‌شوند. ترک‌های پوستی یک مشکل زیبایی است که در زبان انگلیسی با نام «Stria» یا «Stretch Marks» شناخته می‌شود. معمولا در شکم، سینه‌ها، بازوها، پاها، باسن بروز می‌کند. اغلب در شرایط زیر ایجاد می‌شوند:

  • رشد سریع بدن بعد از بلوغ
  • افزایش وزن سریع
  • بارداری (مخصوصاً 2 ماه آخر)
  • تمرینات شدید بدنسازی
  • پس از استفاده از داروهای هورمونی

ترک‌های پوستی که با بزرگ شدن رحم در دوران بارداری ایجاد می‌شوند، «stria gravidarum» نامیده می‌شوند و این وضعیت تقریباً در ۹۰ درصد زنان باردار دیده می‌شود.

استریا باعث شکایت‌هایی مانند خارش، سوزش و برخی مشکلات روانی می‌شود. به خصوص زنان جوانی که این وضعیت را تجربه می‌کنند،‌کربوکسی تراپی واژن را انجام می‌دهند. کربوکسی تراپی یکی از موثرترین روش‌ها در درمان استریا با افزایش کلاژن زیر جلدی است. شروع درمان در مراحل اولیه احتمال موفقیت را افزایش می‌دهد.

کربوکسی تراپی واژن

در چه شرایطی از کربوکسی‌تراپی در ناحیه تناسلی استفاده می‌شود؟

کربوکسی تراپی را می‌توان در ناحیه تناسلی برای اهداف زیبایی و عملکردی دستگاه تناسلی استفاده کرد. برای شرایط زیر می‌توان از کربوکسی تراپی واژن استفاده کرد.

  • جوانسازی لابیه بزرگ؛ به آنها حالتی سالم‌تر و سرزنده‌تر می دهد.
  • اصلاح اسکارهای جراحی (سزارین، آپاندیسیت، آثار ناشی از عمل زیبایی اندام تناسلی)
  • درمان بافت اسکار ایجاد شده پس از فولیکولیت (اسکارهای پوستی)
  • درمان وستیبولیت ولوار
  • رفع شکایات مربوط به یائسگی
  • درمان خشکی واژن و درد هنگام رابطه جنسی

قبل از تزریق روغن یا اسید هیالورونیک به لابیه‌های بزرگ، افزایش گردش خون در این ناحیه قابل شمارش است. بنابراین، ماده تزریق شده می‌تواند برای مدت طولانی‌تری دائمی باشد.

در مورد مراقبت‌‌های بعد از کربوکسی‌تراپی بیش‌تر بدانید!

کاربردهای کربوکسی‌تراپی در زمینه‌های مختلف

کربوکسی تراپی در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. از جمله:

  • اختلال نعوظ (مشکل ناتوانی جنسی در مردان)
  • آرتریت حاد
  • سندرم رینود

آیا کربوکسی تراپی یک روش دردناک است؟

خیر، به راحتی توسط بیماران تحمل می‌شود، بنابراین نیازی به بیهوشی نیست. در حین استفاده ممکن است خارش کوتاه مدتی وجود داشته باشد در درمان‌های چاقی و سلولیت منطقه‌ای، ممکن است یک احساس فشار ناحیه‌ای خفیف وجود داشته باشد؛ زیرا گاز دی اکسید کربن عمیق‌تر داده می‌شود. در فناوری‌های جدید، گاز دی اکسید کربن قبل از اینکه به بدن داده شود در دستگاه گرم می‌شود، بنابراین می‌توان این فرآیند را کاملا بدون درد انجام داد.

بعد از کربوکسی تراپی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بعد از عمل نیازی به استراحت نیست، زندگی روزمره را می‌توان به همان شکلی که هست ادامه داد. با این حال، بیمارانی که درمان سلولیت یا ذوب چربی با کربوکسی تراپی داشته‌اند، باید به مدت 24 ساعت از فعالیت‌هایی مانند شنا کردن و دراز کشیدن در وان دوری کنند.

آیا کربوکسی تراپی یک روش بی خطر است؟

بله. از آنجایی که گاز دی اکسید کربن یک گاز طبیعی است که در کل بدن ما وجود دارد، این روش نیز بسیار ایمن است. در حال حاضر در اکثر جراحی‌های آندوسکوپی، مقادیر بسیار بالاتری از گاز دی اکسید کربن به طور ایمن به شکم تزریق می‌شود.

نویسنده
نویسنده:

دکتر لیدا شفیعیان

جراح و متخصص زنان و زایمان ، نازایی و زیبایی

دکتر لیدا شفیعیان هستم ، متخصص و جراح زنان و زایمان ، نازایی و زیبایی . در سال 1393 مدرک دکترای حرفه ای خود را از دانشکده پزشکی تهران دریافت کرده ام . برای اطلاعات بیشتر در زمینه های جراحی های زنان ، خدمات زیبایی ، مراقبت های قبل/طی بارداری مشاوره در زمینه مسائل جنسی زنان،بی اختیاری ادراری ،عفونت های تناسلی(زگیل ،....) پیشنهاد می کنم از طریق شبکه های اجتماعی من رو دنبال کنید . امیدواریم از مطالب سایت لذت ببرید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *