خونریزی بعد از لابیاپلاستی و نحوه صحیح مراقبت بعد از عمل لابیا

لابیاپلاستی بخشی از مداخلات زیبایی مخصوص زنان است. با این جراحی، اکثر خانم‌ها می‌خواهند شکل و ظاهر ناحیه تناسلی خود را تغییر دهند؛ زیرا بر فعالیت‌های روزانه‌شان تأثیر می‌گذارد یا صرفاً زیبایی‌شان تغییر پیدا کرده است. یک مسئله مهم پس از چنین جراحی‌هایی، مراقبت درست و اساسی است. به همین جهت خونریزی بعد از لابیاپلاستی یکی از مواردی است که اکثر خانم‌ها در مورد آن سؤالات زیادی دارند. در این بخش به طور تخصصی در مورد خونریزی بعد از لابیاپلاستی توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

خونریزی بعد از لابیاپلاستی

لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی یک عمل جراحی برای کوچک‌کردن لبه‌های داخلی ناحیه تناسلی زنانه است. این جراحی را می‌توان برای تمام زنانی که بالای 18 سال به آن نیاز دارند، انجام داد. این عمل تحت بیهوشی انجام می‌شود. زمان جراحی بین 1 تا 1.5 ساعت متغیر است. لابیاپلاستی یک رویکرد جراحی شخصی با توجه به شکل و اندازه افتادگی و رشد در لابیای هر خانمی به صورت شخصی برنامه ریزی می‌شود اما روند بهبودی به طور کلی یکسان است.

همچنین بخوانید: تاثیر لابیاپلاستی بر میل جنسی + افزایش میل جنسی با لابیاپلاستی!

بهبودی بعد از لابیاپلاستی

بعد از لابیاپلاستی ورم بافت واژن در 24 ساعت اول در ناحیه جراحی رخ می‌دهد. این ورم موقتی است و در عرض چند روز فروکش می‌کند. در برخی موارد نیز ممکن است چند هفته طول بکشد تا کاملاً ناپدید شود.

جراحی لب داخلی واژن با بخیه های قابل جذب انجام می‌شود. این بخیه ها در عرض 3-4 هفته بعد از جراحی کاملا جذب می‌شوند. در همین حال، ممکن است شکایت خارش در نتیجه واکنش بافت به دلیل جذب شدن بخیه ها وجود داشته باشد.

بافت جراحی تا حد زیادی پس از یک دوره 6-8 هفته بهبود می‌یابد. در این دوره ورم در خط برش از بین می‌رود و ترمیم پوست و بافت زیر جلدی حاصل می‌شود.

برای ترمیم زخم سالم بعد از لابیاپلاستی باید به تمیزی دستگاه تناسلی توجه شود، از استعمال زیاد دخانیات و الکل خودداری شود، از ورزش های سنگین و سرفه و زور زدن شدید خودداری شود. علاوه بر این، باید مراقب بود که از یک رژیم غذایی سالم با غذاهای غنی از پروتئین و ویتامین پیروی کنید.

عواملی که بر روند بهبودی پس از لابیاپلاستی تأثیر منفی می‌گذارند:

• سن بالا
  • خون‌ریزی
  • کمبود اکسیژن بافتی (کم‌خونی، ارتفاع زیاد، بیماری‌های مزمن)
  • مصرف سیگار و الکل
  • سوءتغذیه
  • عدم رعایت بهداشت دستگاه تناسلی
  • بیماری‌های مزمن (دیابت، فشار خون بالا و…)
  • استفاده از داروهایی که بهبود زخم را مختل می کنند.
خونریزی بعد از لابیاپلاستی

خونریزی کوچک به صورت لکه بینی بعد از لابیاپلاستی طبیعی است و مقدار آن به‌مرور زمان کاهش می‌یابد و از بین می‌رود. خونریزی ناشی از بخیه در شرایط زیر رخ می‌دهد:

• عدم استراحت بعد از عمل
  • سفر طولانی مدت با وسیله نقلیه پس از عمل
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • انجام تمرینات پا و فعالیت‌های ورزشی سنگین در دوره اولیه
  • سرفه
  • داشتن ساختار بافتی ضعیف
  • مصرف رقیق‌کننده‌های خون یا غذا
  • عفونت‌های تناسلی
  • توالت را با دقت و به آرامی تمیز نکنید.

اگر خونریزی شدید شد یا در مورد برش نگرانی دارید (مانند جداشدن برش، خونریزی یا چرک)، با جراح خود تماس بگیرید.

همچنین بخوانید: آیا لابیاپلاستی درد دارد؟

خونریزی در حین رابطه جنسی پس از لابیاپلاستی

همان‌طور که توضیح دادیم، بعد از لابیاپلاستی ترمیم بافت تقریباً در عرض 6-8 هفته تکمیل می‌شود. در پایان این دوره می‌توان رابطه جنسی داشت. رابطه جنسی در دوره های اولیه که بهبودی کامل نشده است، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند  باز شدن بخیه‌، خونریزی شود و عفونت شود.

کاهش و اصلاح لب‌های داخلی و ترمیم پوست کلیتوریس باعث زیبایی ناحیه تناسلی می‌شود و مشکلات سختی در رابطه جنسی، ناتوانی در آمیزش و لذت جنسی را برطرف می‌کند.

نکته مهم: درد، سوزش واژن و افزایش دما همراه با خونریزی از علائم مهم عفونت هستند. در صورت مشکوک بودن به عفونت، بهتر است به پزشک خود اطلاع داده و درمان آنتی‌بیوتیکی لازم را آغاز کنید. زیرا عفونت‌های واژن بر بهبود بافت سالم تأثیر منفی می‌گذارد.

پریودی بعد از لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی معمولاً بر چرخه قاعدگی تأثیر نمی‌گذارد. البته در برخی از زنان، اضطراب، ترس و استرس جراحی ممکن است باعث تأخیر موقت قاعدگی شود. پس از آن، دوره قاعدگی به شکل طبیعی خود بازمی‌گردد.

بعد از لابیاپلاستی، ممکن است خونریزی جزئی به شکل لکه بینی وجود داشته باشد. اگر در دوره قاعدگی نیستید، این خونریزی‌ها خونریزی قاعدگی شما نیستند. شما باید مقدار آن را بررسی کنید و در صورت افزایش آن به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین بخوانید: آیا دختران باکره می‌توانند لابیاپلاستی انجام دهند؟

کلام آخر

اگر به تازگی عمل لابیاپلاستی انجام داده‌اید، طبیعی است که برای مدت کوتاهی یعنی بین یک الی دو روز خونریزی خفیفی داشته باشید. رعایت نکات بهداشتی و مراقبت لازم بعد از عمل از ایجاد عفونت، خونریزی و سایر مشکلات جلوگیری می‌کند. اگر در طی دوران نقاهت خود با خونریزی به غیر از خون ریزی پریود مواجه شوید، باید حواستان را جمع کنید و بررسی کنید که چه شدتی دارد. در صورت طولانی بودن خونریزی و همراه با علائم دیگری مانند درد باید به پزشک خود مراجعه کنید تا مواردی مانند احتمال عفونت بررسی شود.