واژینوز باکتریایی : علت، علائم، تشخیص و درمان آن!

عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها اغلب می‌توانند باعث مشکلات جدی سلامتی شوند. واژینوز باکتریایی (Bacterial vaginosis) نوعی عفونت واژن است که توسط باکتری بی هوازی به نام گاردنلا واژینالیس ایجاد می‌شود. باکتری‌های بی هوازی یعنی باکتری‌هایی که در محیطی بدون اکسیژن تکثیر می‌شوند و واژن محیط بسیار مناسبی برای تکثیر این باکتری است. واژینوز باکتریایی در نتیجه رشد باکتری‌های انباشته شده در واژن رخ می‌دهد و با علائم جدی خود را نشان می‌دهد.

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی چیست؟

باکتری‌هایی که در ناحیه واژن تکثیر می‌شوند با گذشت زمان افزایش یافته و رشد می‌کنند و درنتیجه بیماری واژینوز باکتریایی (Bacterial vaginosis) رخ می‌دهد. اگرچه واژینوز باکتریایی مشکل چندان خطرناکی نیست، اما اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند علائم جدی‌تری در آینده ایجاد کند.

Bacterial vaginosis چگونه منتقل می‌شود؟

عفونت‌های واژن، مانند سایر بیماری‌های عفونی، از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند، برخی عفونت‌های واژن را می‌توان در خانم‌هایی که هرگز رابطه جنسی نداشته‌اند نیز مشاهده کرد. از این نظر، هر زن جوان یا پیر، فعال یا غیر فعال، در معرض خطر عفونت واژن قرار دارد و باید اقدامات احتیاطی انجام شود.

بیشتر مطالعه کنید: عفونت های منتقله از تماس جنسی

آیا واژینوز باکتریایی یک عفونت خطرناک است؟

در شرایط عادی، زمانی که درمان به موقع و موثر انجام شود، واژینوزباکتریایی مشکل جدی ایجاد نمی‌کند. اما در صورت تاخیر، واژینوز باکتریایی باعث آسیب دائمی به افراد می‌شود و ممکن است زمینه ساز بیماری های مختلف شود.

• بیماری‌هایی که می‌تواند ناشی از Bacterial vaginosis باشد.
  • کاهش باروری، ناباروری
  • خطر ناهنجاری و عوارض در بارداری
  • بیماری‌های التهابی لگن

واژن به دلیل ساختاری که دارد، محیط بسیار مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. به همین دلیل، نه تنها باکتری‌های بی‌هوازی، بلکه بسیاری از باکتری‌های مختلف نیز می‌توانند در داخل واژن تکثیر شوند. عفونت‌های واژن به یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی زنان به ویژه زنان در سنین باروری تبدیل شده است.

علت واژینوز باکتریایی چیست؟

واژن به دلیل ساختاری که دارد محیطی مناسب برای تشکیل و تکثیر باکتری‌ها است. در شرایط عادی، بسیاری از باکتری‌ها به طور طبیعی در واژن وجود دارند. با توجه به نتایج مطالعات انجام شده در بین زنان مبتلا به واژینوز باکتریایی، می‌توان تصور کرد که این عفونت به طور کلی در چه کسانی رخ می‌دهد و ممکن است ناشی از چه چیزی باشد. مشخص شده است که عفونت باکتریایی در زنانی که سیگار می‌کشند، اغلب آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند و بیشتر دوش می‌گیرند، شایع‌تر است.

علائم واژینوز باکتریایی چیست؟

انواع مختلفی از عفونت واژن وجود دارد و زنان بسیاری از عفونت‌های واژن را تجربه می‌کنند. علائم این عفونت‌ها و شکایاتی که ایجاد می‌کنند به طور کلی مشابه یکدیگر هستند. واژینوز باکتریایی نیز مشکلی است که اغلب بدون علائم خاصی ادامه می‌یابد. در این زمینه، واژینوز باکتریایی را می‌توان در معاینه معمول زنان تشخیص داد.

در مشکل واژینوز باکتریایی، اولین چیزی که توجه خانم‌ها را به خود جلب می‌کند، بوی بسیار بد و غیر قابل تحمل واژن است. به طوری که ترشحات بدبو از واژن لباس زیر زنان را بدبو می‌کند و گاهی اوقات بوی بد شدیدی به مشام می‌رسد که حتی از بیرون نیز قابل استشمام است.

دلیل بوی بد واژن به این شکل این است که فلور واژن به هم می‌خورد. با این حال، برخی از زنان ممکن است در فواصل زمانی بیشتر از حد معمول عفونت‌های واژن را تجربه کنند و از آنجایی که آنها به داشتن بوی بد از واژن عادت دارند، ممکن است این موضوع را به عنوان یک مشکل درک نکنند و ممکن است متوجه بوی بد و غیرعادی آن نشوند.

بیشتر مطالعه کنید: علت بوی بد واژن چیست و چگونه رفع می شود؟

ترشحات واژن در Bacterial vaginosis به طور معمول خاکستری و قوام آبکی است. با توجه به این ویژگی می‌توان گفت که با عفونت های مخمری واژن که ترشحات آن بسیار متراکم و قهوه‌ای رنگ است، تفاوت دارد.

واژینوز باکتریایی

عفونت Bacterial vaginosis چه نوع خطراتی دارد؟

تشخیص قطعی و شروع درمان در عفونت‌های واژینوز باکتریایی بسیار مهم است. در غیر این صورت، همانطور که در بالا توضیح داده شد، در زنان، مشکلاتی مانند بیماری التهابی لگن، التهاب در رحم، لوله‌ها و تخمدان‌ها، عوارض بارداری و ناباروری ممکن است رخ دهد. در موارد واژینوز باکتریایی، باکتری‌های مضر واژن از طریق واژن به سمت بالا پخش می‌شوند و تولید مثل می‌کنند و بارداری دشوار می‌شود؛ زیرا عفونت‌های رحم و لوله‌ها به آن نواحی آسیب می‌رسانند. مشخص شده است که در صورتی که مادر باردار به واژینوز باکتریایی مبتلا باشد، خطراتی مانند سقط جنین و زایمان زودرس او را تهدید خواهد کرد.

واژینوز باکتریایی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص این بیماری (Bacterial vaginosis)، ابتدا پزشک متخصص زنان و زایمان نیاز دارد که درباره علائم و سوابق پزشکی شما سوال کند. اطلاعات دقیق در مورد عفونت‌های قبلی یا بیماری‌های مرتبط با مقاربت برای پزشک اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین مراحل برای تشخیص بیماری واژینوز باکتریایی، معاینه لگن است. پزشک در این معاینه علائم عفونت را بررسی می‌کند و با فشار دادن به مناطق مختلف شکم، سعی می‌کند تا نشانه‌های بیماری را تشخیص دهد.

برای کمک به تشخیص، نمونه‌ای از ترشحات واژن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. پزشک مقداری از این ترشحات را برای تست میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا ویژگی‌های آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین با استفاده از نوار تست PH، میزان اسیدیته واژن نیز مشخص می‌شود. در این روش، پزشک نوار تست PH را در داخل واژن قرار داده و اگر مقدار PH بیشتر از ۴٫۵ باشد، این ممکن است نشانه وجود بیماری واژینوزباکتریایی باشد.

واژینوز باکتریایی چگونه درمان می‌شود؟

این مشکلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر به صورت دقیق پیگیری نشود، می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. درمان این بیماری معمولاً با مصرف داروهای گروه مترونیدازول، کلیندامایسین و یا استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی انجام می‌شود. با این حال، کرم‌هایی که روی واژن استفاده می‌شوند نیز قابل تجویز هستند و با نظارت دقیق دوره درمان، تنظیم دوز انجام می‌شود. اگر واژینوزباکتریایی در دوران بارداری رخ دهد، باز هم باید درمان شود.