• روز های کاری : روزهای زوج از ساعت 16:30 الی 19:30

جراحی هودکتومی یا هود ریداکشن چیست؟

کلیتوریس بخشی از دستگاه تناسلی بانوان است که نقش مهمی در ارگاسم بانوان ایفا می‌کند. به همین جهت مشکلات ساختاری آن می‌تواند روی لذت رابطه جنسی تأثیر مستقیم بگذارد. در برخی از بانوان به علت نامناسب این ناحیه، جراحی نیاز است تا لذت رابطه جنسی برای آنان بیشتر شود. جراحی زیبایی کلیتوریس، هودکتومی یا هود ریداکشن نامیده می‌شود و در اصل نوعی جراحی زیبایی درمانی است. اگر به متخصص زنان مراجعه کرده‌اید و انجام این جراحی را به شما پیشنهاد کرده است و آشنایی زیادی با آن ندارید، این بخش را با دقت مطالعه فرمایید تا به طور کامل درمورد جراحی هودکتومی یا هود ریداکشن، معایب و مزایا آن صحبت کنیم.

جراحی هودکتومی یا هود ریداکشن

کلیتوریس کجاست؟

کلیتوریس بخشی از قسمت بیرونی اندام تناسلی زنانه به نام فرج است و درست زیر یک چین پوستی کوچک (که در واقع به عنوان هود کلیتورال شناخته می‌شود) در نقطه تلاقی بالایی لب‌های داخلی واژن قرار دارد. اندازه کلیتوریس بالای مجرای ادرار می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. هنگامی که پوست کلیتوریس به صورت دستی بلند می‌شود، نوک کلیتوریس دیده می‌شود. کلیتوریس منبع اصلی لذت جنسی زنان است. در زنان، ارگاسم در نقطه G در واژن و کلیتوریس حاصل می‌شود.

علت بزرگی کلیتوریس چیست؟

اندازه کلیتوریس به طور عمده تحت تأثیر عوامل ژنتیکی قرار دارد و در دوره بلوغ، هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن شروع به ترشح می‌کنند. در برخی از افراد، این ترشح هورمونی ممکن است باعث بزرگ شدن لابیامینورها و رشد قسمت پوستی کلیتوریس گردد. در اکثر موارد، تغییرات در ترشح این هورمون‌ها باعث افزایش اندازه نواحی تناسلی می‌شود.

بعضی از زنان به دلیل مصرف داروهای آندروژنی، به عبارت دیگر هورمون‌های مردانه، یا برخی داروهای مرتبط با بدنسازی و استفاده از آمپول‌های بدنسازی، ممکن است تغییرات در اندازه نواحی تناسلی خود را تجربه کنند. این متغیرها می‌توانند به عنوان عوامل مؤثر در بزرگی ناحیه تناسلی ظاهر شوند.

جراحی هودکتومی یا هود ریداکشن (زیبایی کلیتوریس) چیست؟

جراحی زیبایی کلیتوریس که به آن جراحی هودکتومی یا هود ریداکشن نیز گفته می‌شود یک عمل زیبایی زنانه است که برای کوچک‌تر کردن طول و عرض پوست پوشاننده کلیتوریس و به دست آوردن ظاهر زیبایی انجام می‌شود. در عمل زیبایی کلیتوریس، ناحیه عمل شده چین پوستی یا همان پوست پوشاننده روی کلیتوریس است و در اصل مطلقاً هیچ تداخلی با کلیتوریس وجود ندارد.

چین‌خوردگی بیش از حد پوست کلیتوریس می‌تواند ظاهر خارجی واژن را زشت به نظر برساند و باعث کاهش اعتمادبه‌نفس در زنان شود؛ چرا که گاهی اوقات این چین خوردگی از روی لباس هم مشخص می شود و همچنین در این شرایط، زنان از کاهش لذت جنسی شکایت دارند. برخی از خانم‌ها چین‌های پوستی زیادی روی کلیتوریس خود دارند که کلیتوریس خیلی پایین است و مانع تحریک این ناحیه می‌شود. در چنین مواردی، برداشتن کلیتوریس باعث افزایش لذت جنسی می‌شود.

جراحی زیبایی کلیتوریس چگونه انجام می‌شود؟

جراحی هودکتومی یک عمل کوتاه‌مدت است که حدود 25 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. بافت افتادگی کلیتوریس در اثر بلوغ یا افزایش سن برداشته می‌شود و سپس با نخ‌های نازک بخیه می‌شود تا اثری از آن باقی نماند. پس از انجام چنین عملیاتی می‌توان ظاهر زیبایی را به‌دلخواه به دست آورد. اگرچه این یک جراحی زیبایی است، اما باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

بیماران برای این عمل، آرام‌بخش موضعی سبک دریافت می‌کنند. در این عمل از بخیه های جذبی استفاده می شود، در نتیجه درزها از بیرون قابل‌مشاهده نیستند و هیچ جای زخمی وجود ندارد.

جراحی زیبایی کلیتوریس، یک عمل بی‌ضرر جزئی است، درد زیادی نخواهید داشت و بعد از عمل می‌توانید به خانه خود بازگردید.

همچنین بخوانید: عمل زیبایی واژن چیست؟

جراحی زیبایی کلیتوریس

چرا عمل زیبایی کلیتوریس انجام می‌شود؟

هدف عمل زیبایی کلیتوریس علاوه بر افزایش اثربخشی عملکردهای جنسی مرتبط با کلیتوریس، ایجاد ظاهری دلپذیر از ناحیه تناسلی است که مطابق با خواسته‌های فرد باشد. از آنجایی که کلیتوریس مرکز لذت جنسی است، به محرک‌های خارجی حساس است و می‌تواند این وظیفه را با توجه به میزان تحریک جنسی انجام دهد.

در برخی موارد که کلاه کلیتورال بیش از حد ضخیم است، ممکن است به دلیل حساسیت و ناراحتی و همچنین تحریک ناکافی کلیتوریس توسط محرک‌های جنسی، لذت جنسی به اندازه کافی احساس نشود. این شکایات به لطف روش‌های جراحی پلاستیک و زیبایی کلیتوریس قابل رفع است. با کمی کوچک‌تر کردن هود کلیتورال می‌توان میزان تحریک جنسی را افزایش داد و شکایاتی مانند خارش و ناراحتی ناشی از بزرگی را برطرف کرد.

مزایای جراحی هودکتومی یا هود ریداکشن

مزایای جراحی زیبایی کلیتوریس، عبارت‌اند از:

  • درد یا ناراحتی بسیار کم
  • یک عملیات حدود 30 دقیقه
  • شما می‌توانید روز بعد به محل کار خود بازگردید.
  • از بوهای بد جلوگیری می‌کند.
  • ممکن است بین پوست کلیتوریس ترشحاتی وجود داشته باشد که باعث ایجاد بوی بد می‌شود.
  • هنگامی که لباس‌های تنگ می‌پوشید، سطح راحتی شما را افزایش می‌دهد، زیرا ظاهر آزاردهنده‌ای از بیرون وجود ندارد.

خطرات جراحی هودکتومی یا هود ریداکشن

جراحی زیبایی کلیتوریس، یک عمل زیبایی بسیار ایمن است. به خصوص در دستان یک متخصص زنان باتجربه، تقریبا خطری وجود ندارد. عوارضی مانند خونریزی، هماتوم، درد شدید در ناحیه عمل و تورم ممکن است در اثر عدم رعایت بهداشت یا مراقبت‌های بعد از عمل  ایجاد شود. تأخیر در روند بهبود زخم، عفونت و باز شدن بخیه‌ها عواملی هستند که خطر ایجاد اسکار را افزایش می‌دهند.

باید در انتخاب جراح دقت زیادی به خرج دهید، چرا که یکی از خطرات جراحی، برداشتن بیش از حد پوست در ناحیه کلیتورال است که امکان دارد باعث بیرون‌زدگی کامل سر کلیتوریس شود و در نتیجه منجر به شکایاتی مانند برانگیختگی مداوم یا درد شود؛ بنابراین ضروری است که جراحی کلیتوریس با دقت انجام شود.

آیا زیبایی کلیتوریس بر لذت جنسی تأثیر منفی می‌گذارد؟

خیر؛ هنگامی که جراحی‌های زیبایی کلیتوریس با تکنیک مناسب انجام می‌شود، برداشتن پوست اضافی در این ناحیه هرگز تأثیر منفی بر زندگی جنسی نخواهد داشت. در واقع، تراشیدن پوست اضافی بر روی کلیتوریس می‌تواند برانگیختگی جنسی را بیش‌ازپیش افزایش دهد و دستاوردهای مثبتی در لذت و ارگاسم در حین مقاربت ایجاد کند. با این حال، عمل باید توسط یک جراح مجرب و با دقت انجام شود.

دوره بعد از جراحی هودکتومی یا هود ریداکشن

کارهایی که بعد از جراحی زیبایی کلیتوریس انجام می‌شود؛ مانند عمل لابیاپلاستی است و شامل موارد زیر است:

  • مراقبت از پانسمان به طور منظم حداقل به مدت 7 روز
  • فشرده‌سازی یخ به طور متناوب به مدت 3 روز 
  • توجه به تغذیه
  • برای 2-3 روز زیاد نباید بایستید.
  • توجه به بهداشت

علاوه بر این، مصرف سیگار بعد از جراحی هودکتومی با اختلال در اکسیژن‌رسانی بافت، بر بهبود زخم تأثیر منفی می‌گذارد. بیماران می‌توانند 4-5 روز پس از عمل به زندگی اجتماعی خود بازگردند. توجه کنید که برای یک ماه داشتن رابطه جنسی ممنوع است.

همچنین بخوانید: لیفت کلیتوریس چیست؟

کلام آخر

هنگامی که پزشکان به هر دلیلی آسیبی در ناحیه کلیتوریس تشخیص می‌دهند، اقدام به تجویز فرآیندهای گوناگون می‌کنند تا سلامت فرد حفظ شود و آسیب پیش آمده را بهبود بخشند. با توجه به اینکه روش‌های زیبایی کلیتوریس معمولاً کم خطر و کم تهاجمی هستند، افراد می‌توانند نتیجه مطلوب را بدون نیاز به بخیه، بیهوشی یا تحمل عوارض مانند بریدگی یا زخم به دست آورند. این فرآیند سریع انجام شده و با توجه به حساسیت بالای ناحیه، پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مراقبت‌های لازمه را انجام دهند تا سلامت آنها هیچ‌گاه به خطر نیفتد.

آیا می‌توان لابیاپلاستی و جراحی زیبایی کلیتوریس را با هم انجام داد؟

این روش معمولاً همراه با لابیاپلاستی انجام می‌شود که اندازه و طول لب‌های مینور یا واژن زنان را کاهش می‌دهد. از آنجایی که لابیاپلاستی شامل تغییراتی در پوست کلیتورال است، معمولاً خانم‌ها می‌خواهند در همان جلسه یک جراحی هودکتومی داشته باشند تا از بیرون‌زدگی واژن جلوگیری کنند.

آیا جراحی زیبایی کلیتوریس بر لذت جنسی تأثیر می‌گذارد؟

جراحی زیبایی کلیتوریس، تحریک کلیتوریس را افزایش می‌دهد؛ زیرا بافت اضافی حذف می شود. در حین عمل، کلیتوریس و اعصاب اطراف آن کاملاً دست‌نخورده هستند.

نویسنده
نویسنده:

دکتر لیدا شفیعیان

جراح و متخصص زنان و زایمان ، نازایی و زیبایی

دکتر لیدا شفیعیان هستم ، متخصص و جراح زنان و زایمان ، نازایی و زیبایی . در سال 1393 مدرک دکترای حرفه ای خود را از دانشکده پزشکی تهران دریافت کرده ام . برای اطلاعات بیشتر در زمینه های جراحی های زنان ، خدمات زیبایی ، مراقبت های قبل/طی بارداری مشاوره در زمینه مسائل جنسی زنان،بی اختیاری ادراری ،عفونت های تناسلی(زگیل ،....) پیشنهاد می کنم از طریق شبکه های اجتماعی من رو دنبال کنید . امیدواریم از مطالب سایت لذت ببرید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *