زگیل تناسلی : علائم، تشخیص و درمان

زگیل تناسلی یکی از علل اصلی بیماری‌های مقاربتی است و ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هم در مردان و هم در زنان دیده می‌شود. واکسن‌های HPV مهم‌ترین معیار محافظت در برابر زگیل‌تناسلی هستند.  در این بخش به طور کامل در مورد انواع زگیل تناسلی، نحوه تشخیص و درمان زگیل تناسلی می‌پردازیم. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در این خصوص کسب کنید، این بخش را با دقت مطالعه فرمایید.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که توسط گروهی از ویروس‌ها به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. زگیل‌ها معمولاً در نواحی تناسلی بدن ایجاد می‌شوند و معمولاً پوستی یا ظاهری شبیه گل کلم دارند. بیشتر اوقات آنها بدون درد هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند باعث خارش یا ناراحتی شوند. HPV خانواده بزرگی از ویروس‌ها با صدها نوع مختلف است. انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند معمولاً انواع 6 و 11 هستند. با این حال، انواع دیگر HPV، به ویژه انواع 16 و 18، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی‌تری مانند سرطان دهانه رحم شود.

زگیل تناسلی چگونه منتقل می‌شود؟

عفونت‌های HPV از طریق پوست و تماس جنسی منتقل می‌شوند. در مواردی که سیستم ایمنی ضعیف باشد، احتمال بیماری بیشتر است. برای همه افراد آلوده نتایج یکسانی ایجاد نمی‌کند. مطالعات انجام شده در سراسر جهان نشان داده است که احتمال ابتلا به این بیماری، حداقل یک بار در طول زندگی در مردان و زنان، 50 درصد است. این نرخ بسیار بالایی است و یک مشکل جدی بهداشت عمومی است. پزشکان با مطالعات زیاد پس از سال 1980 به این نتیجه رسیده‌اند که HPV در ایجاد سرطان دهانه رحم در زنان نقش مهمی دارد.

انواع زگیل تناسلی

بیش از یک نوع زگیل تناسلی وجود دارد و این تنوع معمولاً به انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بستگی دارد. برخی از انواع زگیل تناسلی را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

• Condyloma acuminata: این شایع‌ترین نوع زگیل تناسلی است. آنها اغلب ظاهری صاف یا شبیه گل کلم دارند و معمولاً توسط HPV نوع 6 و 11 ایجاد می‌شوند.
  • زگیل پاپولار: این زگیل‌ها معمولاً گوشتی یا سفید هستند و اغلب به صورت گروهی ظاهر می‌شوند. سطوح آنها صاف است و معمولاً روی آلت تناسلی، در ورودی واژن یا اطراف مقعد یافت می‌شوند.
  • زگیل‌های صفحه‌ای: این نوع زگیل‌ها معمولاً مسطح هستند و معمولاً در نواحی پوستی مانند فرج یا گلن ظاهر می‌شوند.
  • زگیل کراتوتیک: این زگیل‌ها معمولاً سفت، ضخیم و ظاهری شبیه گل کلم دارند. آنها در اطراف مقعد یا روی آلت تناسلی شایع هستند.
  • زگیل‌های داخلی: این زگیل‌ها معمولاً در نواحی داخلی بدن مانند واژن، دهانه رحم یا کانال مقعد یافت می‌شوند. آنها معمولاً بدون درد هستند و ممکن است مورد توجه قرار نگیرند مگر اینکه توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی تشخیص داده شوند.

شایع‌ترین زگیل تناسلی

شایع‌ترین انواع HPV در سراسر جهان HPV 16 و HPV 18 هستند. هر دو با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند و با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند. ویروس‌های HPV ویروس‌های DNA هستند که فقط می‌توانند انسان را آلوده کنند. این ویروس‌ها بسیار رایج هستند و به طور مکرر در سراسر جهان مشاهده می‌شوند؛ همچنین یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در مردان و زنان است.

پس از اینکه DNA این ویروس که آلوده شد، وارد DNA فرد شده و سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. انواع مختلفی از ویروس‌های HPV وجود دارد، آنهایی که بیشترین خطر ابتلا به سرطان را دارند انواع 16 و 18 هستند. اینها با ایجاد اختلال در پروتئین‌هایی به نام p53 که از تشکیل تومور در افرادی که به آنها آلوده هستند، جلوگیری می‌کند، احتمال تشکیل تومور را افزایش می‌دهد.

زگیل تناسلی چیست

زگیل تناسلی کجا ایجاد می‌شود؟

ویروس‌های HPV که در دهان، ناحیه تناسلی و اطراف مقعد دیده می‌شوند، می‌توانند باعث بیماری‌های مرتبط با سرطان در دهانه رحم در زنان، آلت تناسلی مردان، در دهان به نام ناحیه مقعدی و ناحیه اوروفارنکس در زنان و مردان شوند. نواحی واژن در زنان شایع‌ترین محل تشکیل این ویروس‌ها، یعنی زگیل‌تناسلی، نوع 6 و 11 هستند. آنها مسئول تقریباً 90 درصد انواع دیده شده در ناحیه تناسلی هستند.

ویروس HPV چه بیماری‌هایی ایجاد می‌کند؟

عفونت‌های HPV یک عامل خطر بسیار مهم برای سرطان‌های ناحیه تناسلی و مقعد در مردان و زنان است. در مطالعات نشان داده شده است که پرخطرترین نوع آن نوع 16 است. این بیماری در همه افراد مبتلا به عفونت HPV به یک شکل پیشرفت نمی‌کند، یعنی همه به سرطان دهانه رحم مبتلا نمی‌شوند. عوامل مؤثر بر این امر را می‌توان ژنتیک، ساختار اپی ژنتیکی، عوامل محیطی و تفاوت‌های سلولی فرد برشمرد.

بیش از چهل نوع از این ویروس، یعنی ویروس HPV که بیش از صد نوع دارد، می‌تواند باعث عفونت دستگاه تناسلی در انسان شود. انتقال ویروس معمولاً پس از تماس پوست به پوست اتفاق می‌افتد. اگرچه احتمال انتقال جنسی بسیار زیاد است، اما امکان انتقال از محیط‌های خارجی نیز وجود دارد، زیرا ویروس می‌تواند روی سطوح مرطوب زنده بماند.

زگیل تناسلی

علائم زگیل‌تناسلی

زگیل‌ها معمولاً تا زمانی که به اندازه مشخصی نرسند، هیچ شکایتی ایجاد نمی‌کنند. حتی زگیل تناسلی ممکن است به اندازه‌ای کوچک باشد که هیچ علامتی ایجاد نکند و ممکن است بالای پوست بلند نشود. با این حال، به طور کلی، علائم زگیل تناسلی به شرح زیر ظاهر می‌شود:

• ضایعاتی که بالای پوست در ناحیه تناسلی بلند شده و عموماً همرنگ پوست هستند، ممکن است از علائم زگیل تناسلی باشند.
  • گاهی اوقات، به خصوص در افراد با سیستم ایمنی پایین، برآمدگی‌های گل کلم مانند از علائم زگیل تناسلی است.
  • خارش و احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی نیز از جمله علائم زگیل تناسلی است.
  • علاوه بر ضایعات تجربه شده، درد نیز ممکن است از علائم زگیل تناسلی باشد.
  • خونریزی حین مقاربت، اگرچه نادر است، اما ممکن است از علائم زگیل تناسلی باشد.
  • در مردان، تکه تکه شدن ادرار در هنگام دفع می‌تواند از علائم زگیل تناسلی باشد.

تشخیص زگیل‌تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی با معاینه‌ای که توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود، قابل تشخیص است. متخصص زنان و زایمان می‌تواند با توجه به شکل ظاهری، زگیل را تشخیص دهد. برای برجسته‌تر نشان دادن زگیل تناسلی در طول معاینه، می‌توان از محلول کمی اسیدی استفاده کرد. همچنین ممکن است برای تشخیص، نیاز به آزمایش‌های اضافی باشد. در موارد مشکوک می‌توان با نمونه برداری از ناحیه با سواب پنبه‌ای آزمایش را انجام داد. آزمایش HPV و پاپ اسمیر باید انجام شود. تعیین نوع HPV می‌تواند درمان را شکل دهد. آزمایش HPV برای مردان هنوز در دسترس نیست.

درمان زگیل‌تناسلی

یکی از کنجکاوترین موضوعات در مورد زگیل تناسلی این است که زگیل تناسلی چگونه از بین می‌رود؟ روشی که در درمان زگیل تناسلی ترجیح داده می‌شود، ممکن است بسته به اندازه ضایعه متفاوت باشد. به طور معمول درمان زگیل تناسلی شامل موارد زیر می‌شود:

• برداشتن زگیل تناسلی با جراحی
  • سوزاندن ضایعه با کوتر و لیزر
  • گزینه‌های درمانی مانند انجماد زگیل تناسلی با روش کرایوتراپی

اگر ضایعه در ناحیه مقعد باشد، باید داخل ناحیه مقعد توسط جراح عمومی بررسی شود. درمان کرم زگیل‌تناسلی را می‌توان با نظر پزشک برای کاهش شکایات ناشی از زگیل استفاده کرد. کرم‌های زگیل‌تناسلی با کرم‌هایی که برای زگیل‌هایی که در قسمت‌های دیگر پوست ظاهر می‌شوند، متفاوت هستند. بنابراین در درمان زگیل‌تناسلی نباید از کرم‌هایی که برای زگیل دست یا قسمت‌های مختلف بدن استفاده می‌شود، استفاده کرد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

کرایوتراپی (انجماد)، الکتروکوتریزاسیون (سوزاندن) و لیزر از جمله روش‌های موثر و قابل‌اعتماد هستند که نتایج موفقی را ارائه می‌دهند. پس از درمان، ممکن است برخی از ویروس‌های HPV وجود داشته باشند که هنوز در زیر پوست مشاهده نشده‌اند و ممکن است بین ۲ تا ۹ ماهگی قابل‌مشاهده باشند. در این صورت بسته به صلاح دید پزشک معالج می‌توان از سایر روش‌ها مانند درمان‌های موضعی استفاده کرد.

درمان زگیل تناسلی در مردان

در حالی که این زگیل‌ها در زنان به روش‌های مختلفی از بین می‌روند، اما تنها با سوزاندن آن‌ها در مردان قابل درمان هستند. بسته به اندازه زگیل می‌توان آن را تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام داد. به طور کلی، ناحیه مورد نظر بدون خواباندن بیمار با یک سرنگ نازک به اندازه مو بی حس می‌شود. زگیل‌ها با استفاده از کوتر الکتریکی سوزانده و از بین می‌روند. نکته مهم این است که قبل از بزرگ شدن بیش از حد زگیل با پزشک مشورت کنید.

در مورد روش‌های درمانی زگیل تناسلی بیش‌تر بخوانید!

آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین می‌رود؟

زگیل تناسلی می‌تواند خود به خود یا با درمان از بین برود. با این حال، زگیل‌تناسلی نیز وجود دارد که علی‌رغم درمان می‌تواند سال‌ها باقی بماند. زگیل‌تناسلی حتی پس از درمان کامل ممکن است، عود کند. در برخی از بیماران، زگیل‌تناسلی ممکن است به طور خود به خود در یک دوره زمانی ایجاد شود. با این حال، روش‌های درمانی مورد استفاده این فرآیند را تسریع می‌کنند. اگرچه زگیل‌های تناسلی خود به خود از بین می‌روند، HPV همچنان می‌تواند در بدن وجود داشته باشد.

صحبت‌های دکتر لیدا شفیعیان مربوط به ویروس HPV